فرم ها و طراحی آن برای بسیاری از طراحان وب سایت یک کابوس میباشد. حتی برای بسیاری از کاربران هم چندان خوش آیند به نظر نمیرسد. فرم ها در تمامی سایت ها نقش بسیار کلیدی و تعیین کننده ای را همیشه بازی میکند. به عنوان مثال گرفتن اطلاعات در زمان خرید آنلاین و بانکی و غیره. اگر شما از کاربرانتان بخواهید که رتبه و امتیاز وب سایت شما را بالا ببرد مطمئنا هیچ برگ برنده ای نخواهید داشت مگر اینکه فرم های وب سایت خود را به خوبی طراحی نمایید. به این معنا که از حداقل ها در طراحی سایت خود استفاده نمایید. در این مقاله بر روی همین موارد تاکید داریم و نمونه وب سایت های موفق را در این زمینه به شما معرفی خواهیم نمود. در این وب سایت ها میتوانید همچنین مطالبی را هم در زمینه سئو وب سایت پیدا نمایید.
از فرم های زیاد استفاده نکنید
استانداردهای یک فرم کاملا مشخص و معین میباشد که میتواند شامل چند فیلد باشد مانند: نام, آدرس ایمیل, شماره تلفن. هرگز اطلاعات اضافی که کاربران علاقه ای به پر نمودن آنها ندارند را از کاربران در قالب فرم های در صفحات وب سایت نگیرید.
فرم های طولانی به فرم هایی گفته میشود که گویا قرار است کاربر داستانی را در داخل آن تایپ نماید و آن را ارسال نماید. مطمئن باشید کاربران وب سایت شما از این فرم ها متنفر خواهند بود. به شکل زیر نگاه کنید. در شکل زیر طراح با طراحی فیلدهای زیاد و غیر ضروری کاربر را خسته مینماید.
.jpg)
Vast.com وب سایتی میباشد که کاربران میتوانند به دنبال میلیون ها ماشین و خانه و غیره با توجه به یک فرم تفضیلی و توضیحی باشند.
از فیلدهای کم و یا زیاد استفاده نمایید
در چند سال گذشته بحثی که وجود داشته است این است که طول یک فرم برای وارد نمودن اطلاعات چقدر میتواند باشد. جوابی که میتوان برای آن در نظر گرفت این میباشد که طول مشخص و استانداری برای آن وجود ندارد. از فرم های کوتاه برای گرفتن اطلاعات کمتر استفاده میشود و از فرم های طولانی تر برای گرفتن اطلاعات در این فرمت استفاده میشود.
قانون نانوشته و تجربه این را میگوید که تعداد کمتر فرم در یک صفحه میتواند خوشایند تر باشد. در صفحه وبی که تعداد فرم کمتری دارد کاربر وب سایت رغبت بیشتری برای پرنمودن آن خواهد داشت.
.jpg)
در سایت Finery و در فرم مشخص شده طراح توسط یک فرم بازشو یا همان Drop Down نوع ارتباط را مشخص مینماید. این کار میتواند فرم های بسیار زیادی را حذف نماید و کیفیت مطلب ارسالی را میتواند افزایش دهد.
اجازه دهید کمی عمیقتر به این مسئله نگاه کنیم. به فرمی فکر کنید که حداقل اطلاعات مانند نام و ایمیل و شماره تلفن را از کاربر میگیرد. خود شما در آن فرم راحتتر خواهید بود چراکه حداقل اطلاعات را در آن وارد مینمایید.
.jpg)
اگر کاربران شما بخواهند که تحقیقات بیشتری برای کار کردن با شما انجام دهند شما باید در ابتدا اطلاعات کمتری از آنها بگیرید. اما چنانچه بخواهید کاربرانتان با جزئیات بیشتری با شما وارد کار شوند طبیعتا در ابتدا باید اطلاعات جرئی تری از آنها باید گرفته شود. در این زمینه مطمئن باشید آنها اطلاعات جزئی تر و دقیقتری به شما خواهند داد.
.jpg)
تنها از نام ها و توضیحات مشخص در کنار فرم ها استفاده نمایید
این دقیقا همان مطلبی میباشد که متاسفانه بسیاری از طراحان وب سایت اصلا به آن توجهی ندارند. باید از کلمات و کاراکترهای مشخص تری برای توصیف فرم مربوطه استفاده نماییم.
.jpg)
فرم ثبت نام این وب سایت بسیار ساده و شفاف میباشد.
یکی از بزرگترین مزیت هایی که میتوان از این مطلب استخراج نمود این است که شما با این کار میتوانید کاربران را در وارد نمودن بهتر و موثرتر اطلاعات کم نمایید تا در نهایت در بانک اطلاعاتی شما اطلاعات دقیق تری وجود داشته باشد.
.jpg)