برای داشتن طراحی موفق و موثر و کارآمد، ما طراحان باید وب سایت خود را مورد آزمایش و بررسی قرار دهیم. زمانی که به طراحی های موفق وب سایت نگاه می کنیم ، به ندرت پیش می آید که ببینیم که طراحان ، وب سایت خود را مورد آزمایش و بررسی قرار نداده باشند. البته بعید است که طراحان موفق این کار را انجام ندهند.
تست وب سایت ، روشی است که برای ارزیابی وب سایت و کاربران مورد استفاده قرار می گیرد .تست و آزمایش وب سایت در زمینه های مختلفی انجام می شود ، اما امروزه ، هدف ما از تست وب سایت، آزمایش طراحی ها برای کاربران و ارزیابی طراحی محصولات و خدمات در وب سایت می باشد.
هر محصول و خدماتی با هدفی طراحی می شوند و طراحان وب سایت باید با توجه به اهداف مورد نظر طراحی محصولات یا خدمات، وب سایت خود را مورد تست و آزمایش قرار دهند.
به 4 اصل زیر توجه کنید
تست و آزمایش سایت به روش های مختلفی صورت گفته و طراح باید برای تست وب سایت خود ، اهداف آن را مدنظر قرار دهد. طراحان وب سایت باید ارزیابی های خود را مطابق با مقیاس های استاندارد انجام دهند. طراحان وب سایت باید در برهه های زمانی متفاوت ، وب سایت خود را تست کنند و در آخر نتایج به دست آمده از تست خود را با معیارهای استاندارد مقایسه کنند.
ما در اینجا به 4 اصل برای تست و آزمایش وب سایت اشاره می کنیم:
- کارایی : طراحان وب سایت باید زمانی را برای تست وب سایت خود در نظر گرفته و یک سری کارها را برای تکمیل ارزیابی وب سایت انجام دهند.( پیدا کردن محصولات ، اضافه کردن کارت به آن ، خواندن بازخورد ها و رتبه بندی ها ، سوال پرسیدن و خرید محصول). انجام این کارها برای برنامه های موبایل بالاخص Amazon بسیار مفید هستند.
- دقت: به اشتباهات کاربران وب سایت توجه کنید و آن ها را مد نظر قرا دهید. شما باید بررسی کنید که کاربران چه خطاهایی مرتکب شدند و خطاهای آن ها در وب سایت چقدر فجیع است. در بصضی مواقع می توانید با ارائه اطلاعات درست و دقیق در وب سایت، بر روی اشتباهات آن ها سرپوش بگذارید.
- فراخوانی: هر چند گاهی محیط کاربری را چک کنید. ممکن است در بعضی مواقع کاربران از آن محیط استفاده نکرده باشند. شما باید بررسی کنید که آیا کاربران محیط کاربری و مرورگر وب سایت خود را به یاد دارند؟
- پاسخ های احساسی: شما طراحان باید ارزیابی کنید که کاربران حین انجام کارهای خود در وب سایت ، چه احساسی دارند آیا آن ها استرس دارند و یا کاملا راحت می باشند. آن ها از چه روشی ، محصولات وب سایت را به دوستان خود معرفی می کنند؟
تفسیرهای اشتباه
بعضی از افراد راجع به تست و آزمایش وب سایت ، اشتباه فکر می کنند. آن ها فقط یکسری ایده راجع به برنامه ها و دستگاه ها دارند و هیچ اطلاعی راجع به جستجوهای بازاریابی در وب سایت ندارند. این نوع جستجوها ، اصلا ربطی به تست و آزمایش وب سایت ندارند. اما خوب به نسبت ، جز تحقیقات کمی محسوب می شوند.
طراحان وب سایت باید برای تست و آزمایش وب سایت ، یک سری مشاهدات اصولی از شرایط داشته باشند تا بتوانند ارزیابی کنند که آیا کاربران ( که هدف وب سایت آن ها هستند) از محصولات و خدمات آن ها در وب سایت استفاده می کنند یا خیر. 85% از کاربرانی که در بالا به آن ها اشاره کردیم و آن ها وب سایت را به شکل برنامه های نرم افزاری می بینند ، نتایج تست وب سایت را کاملا تحت تاثیر قرار می دهند. چرا که آن ها فکر می کنند که وب سایت خیلی خوب کار می کند. اما طراحان باید توجه داشته باشند که برای بهبود محیط کاربری و بهینه سازی و ارزیابی وب سایت ، این اطلاعات کافی نمی باشند.
کلیه موفقیت تست و آزمایش وب سایت به دست کاربران وب سایت است. به جای این که از آن ها راجع به محیط کاربری موبایل سوال بپرسید ، بهتر است که از آن ها بخواهید تا با وب سایت کار کنند. طراحان می توانند از پارامتر های زیادی استفاده کنند تا فرآیند استفاده از مرورگر ها را تحت تاثیر قرار دهند. اگر از کاربران وب سایت خود سوالاتی راجع به وب سایت بپرسید ، مطمئنا آن ها حتی نام وب سایت را هم نمی دانند و هیچ نظری راجع به آن ندارند. اما این کاربران می توانند وب سایت را به شما نشان بدهند و به محیط کاربری وب سایت وارد شوند.
روش ها
ما در اینجا چندین روش برای تست و آزمایش وب سایت به شما پیشنهاد می دهیم. من در اینجا به مهم ترین روش ها اشاره می کنم که برای پیشبرد اهداف طراحی وب سایت شما بسیار کارآمد می باشند.
زمانی که شما طراحان می خواهید تا محصولات وب سایت خود را در موقعیت های واقعی مورد آزمایش و ارزیابی قرار دهید ، باید یک لیست تهیه کنید تا استفاده از محصولات را در آن جا قرار داده و سپس بتوانید محصولات وب سایت خود را تست کنید. شما طراحان وب سایت برای ارزیابی وب سایت خود بهتر است از یک سری نمونه های کاغذی ، پرسش نامه ها و دستورالعمل های از پیش تعیین شده و آزمون پس از بررسی پرسش نامه ها استفاده کنید تا اطلاعات را گرد آوری کنید و بتوانید بازخورد درستی بگیرید. شما باید تا آنجایی که امکان دارد نت برداری کنید و دقت زیادی به خرج دهید. راجع به روش های آزمون ، بلند بلند فکر کنید و برای تست وب سایت خود ، از اصولی که یاد گرفتید و تکنیک های مفید استفاده کنید تا به نتایج عالی برسید.
آزمون شاهراهی
این روش با تعداد محدودی از کاربران (4 تا 6 کاربر) سروکار دارد. نام این روش برگرفته شده از ایده شرکت کنندگان در آزمون می باشد که به صورت اتفاقی انتخاب شدند. درست مثل آزاد راه ها که افراد به صورت تصادفی از این اتوبان رد می شوند. این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که محصول وب سایت شما دقیقا هدف خاصی را در برندارند.
این آزمون در مراحل اولیه طراحی استفاده می شود که طراحان با این روش می توانند وب سایت خود را خیلی سریع تست کنند. طراحان باید تست وب سایت خود را به صورت محله ای و در چند مرحله انجام دهند. بدین معنا که در وهله اول ، 4 کاربر را ارزیابی کرده و سپس به وب سایت برگردند و نتایج را بررسی کنند. دوباره 5 نفر دیگری را مد نظر قرار داده و آن ها را مورد ارزیابی قرار داده و سپس به وب سایت برگشته و نتایج را بررسی کنند. شما با این روش می توانید چندین بار وب سایت خود را تست کرده و میزان خطاها را کاهش دهید. بعد از انجام این کار می توانید تاکید خود را برروی محصولات وب سایت و توسعه آن ها قرار دهید. شما طراحان باید در زمانی دیگر مجددا این آزمون را انجام دهید. شما می توانید با تاکید برروی محیط های کاربری ، وب سایت خود را خیلی سریع توسعه دهید.
هدف انتخاب کاربران به صورت تصادفی این است که شما باید محصول خود را با کاربران مختلف تست کنید. شما نمی توانید استفاده از محصولات وب سایت خود را تنها با کاربری تست کنید که کاملا با محصولات وب سایت شما آشنایی دارد. شما باید از کاربرانی استفاده کنید که با محصولات و محیط وب سایت آشنایی ندارند و قبلا وب سایت شما را ندیدند. علاوه بر این شما می توانید تست وب سایت خود را کاربران جدید انجام دهید. این کاربران جدید خیلی سریع می توانند وب سایت شما را کنار بگذارند، چرا که انگیزش و علاقه آن ها برای استفاده از وب سایت شما خیلی بالا نیست. اگر کاربری از وب سایت بخواهد برای اولین بار از برنامه ای استفاده کند ، از همان ابتدا خیلی خوشحال می شود و برنامه های آن را خیلی سریع انجام می دهد. البته طراحان باید به این نکته توجه کنند که این کاربران جدید همه به یک شکل از برنامه ها استفاده می کنند.
تست و آزمایش وب سایت از راه دور
طراحان وب سایت زمانی از این تست استفاده می کنند که باید استفاده از محصولات خود را توسط کاربران مختلف در هر نقطه از جهان، مورد تست و ارزیابی قرار دهند.طراحان حرفه ای وب سایت و طراحان مبتدی وب سایت در شرکت های کوچک می توانند با ترغیب کاربران به مسائل مالی آن ها را در یک نقطه جمع کنند.
کارشناسان وب سایت از این روش برای ارزیابی بهتر و آسان تر کاربران از راه دور استفاده می کنند. البته توجه داشته باشید که این کاربران در نقاط مختلفی قرار دارند. کنفرانس های ویدئویی ، یکی از روش های کارآمد برای استفاده از این آزمون می باشد. روش دیگر برای تست وب سایت مربوط به کاربران از راه دور ، استفاده از برنامه های نرم افزاری مثل TeamViewer یا WebEx می باشد. در هر دو نرم افزار کاربران هر کدام کامپیوتر مختص به خود داشته و از اینترنت استفاده می کنند. طراحان وب سایت باید برای تست وب سایت خود ، کارهای کاربران و نه احساس و واکنش های آن ها را مدنظر قرار دهند.
طراحی که قرار است وب سایت خود را آزمایش کند باید به صورت خودکار ، کارهای کاربران ، اشتباهات آن ها ، را جمع آوری کرده و باید به وقایعی که که در ارتباط با محیط کاربری اتفاق می افتند و یا بازخورد بدست آمده از کاربران را ، کاملا مدنظر قرار دهد.
بهترین قسمت این آزمون این است که کاربران در محیط کاربری خود مورد ارزیابی و آزمایش قرار می گیرند و خیلی به توانایی های خود اعتماد دارند. شما باید برای انجام آزمایش خود ، سناریوی از زندگی واقعی برای آن ها ایجاد کنید. بزرگترین مزیت استفاده از آزمون وب سایت برای کاربران از راه دور این است که طراحان می توانند بدون صرف هزینه رفت و آمد، با افراد مختلفی در جهان در ارتباط باشند.
یک سری ابزار مثل WebEX و GoToMeeting برای انجام این آزمون، در اختیا کاربران قرار می گیرد. این ابزار برای آزمون کاربران از راه دور بسیار مفید می باشند.
صرف نظر از ابزار مورد استفاده برای آزمایش وب سایت، انجام آزمایش ها و تست های هم زمان ، خیلی سخت تر از آنچه که به نظر میر سد ، می باشند. طراحی زمانی که از این آزمون استفاده می کنند ، با موانع زبان شناسی و فرهنگی روبه رو هستند که مطمئنا این موانع، کارایی آزمون آن ها را پایین می آورد. ارائه یک سری پیشنهادات نادرست هم می توانند محیط کاربری را به چالش بکشند.
بازبینی کارشناسان
این روش ، برای تست و آزمایش وب سایت مورد استفاده قرار گرفته و کارشناسان از طریق این روش می توانند وب سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهند. این روش ، روش مالی و منطقی است و انجام آن در حوزه های مختلف، برای کارشناسان هزینه بر میباشد.
آزمون A/B
آزمون A.B ، یکی از روش های آزمایشی بسیار شناخته شده ای است که تجارب و محیط کاربران را مورد ارزیابی قرار می دهد. هدف این آزمون ، شناسایی پارامترهای صفحات وب است که علاقه و درگیری کاربران را بالا می برند.
روش این آزمون ، از دو ورژن صفحه وب سایت به نام A و B تشکیل شده که مربوط به محیط کاربر و محیط وب سایت می باشد که باید با هم مقایسه شوند. این دو پارامتر همیشه یکسان می باشند، به استثنایی زمانی که پارامترهایی مثل کلید ها ، شکل تماس یا تصاویر ، بر روی رفتار کاربران تاثیر بگذارند.
انجام آزمایش وب سایت به این روش ، با Google Analytics انجام می شود. در این آزمون ، هر دو متغیر A و B به صورت تصادفی تغییر می یابند. بدبن معنا که شما به وب سایت وارد شده و image header را پیدا می کنید و سپس صفحات را refresh کرده و به header دیگری می روید.
طراحان وب سایت از این روش برای افزایش سود دهی و رتبه بندی ها و فروش استفاده می کنند.Amazon، از این آزمون استفاده کرده ، اما شرکت هایی مثل eBay، گوگل، مایکروسافت ، Netflix و Zynga از این روش برای سود دهی وب سایت خود استفاده می کنند.
این آزمون برای وب سایت های تجاری استفاده می شود و برای ارزیابی محیط کاربران خیلی خوب کار می کند. آزمون A/B ، آزمون بسیارموثری است که برای ارزیای دو محیط کاربری یا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
طراحان باید چند کاربر را مورد ارزیابی و آزمایش قرار دهند؟
توجه داشته باشید که آزمایش تعداد محدودی از کاربران خیلی بهتر از تست تعدادی زیادی از آن ها می باشد. منظور ما این است که کیفیت بهتر از کمیت است. برای این که آزمایش موفقی در وب سایت خود داشته باشید ، بهتر است که مشاهدات دقیقی را انجام بدهید تا به اطلاعات کافی در زمینه ارزیابی وب سایت خود دست یابید.
بحثی که در اینجا مطرح است این است که ممکن است تعدادی از کاربران به خاطر ویژگی وب سایت ها دچار آشفتگی شوند. پس شما نمی توانید محیط کاربری آن ها را به خوبی آزمایش کنید. البته ممکن است این مشکل شامل حال افراد دیگری نیز شود و آزمایش وب سایت شما را تحت تاثیر قرار دهند. برای حل این مسئله ، شما باید به وب سایت خود بازگردید و کاربران محدودی را مورد آزمایش قرار دهید. برای این که به آزمایشات دقیق تری برسید ، بهترین کار ممکه این است که تست های وب سایت خود را چندین بار تکرار کنید.
کارشناسان هم به این نقطه ضعف اشاره کرده و به طراحان پیشنهاد می دهند تا از کاربران مختلفی نمونه برداری کنید ، نه این که آزمون وب سایت خود را برای کاربران خاصی انجام دهید. بدین معنا که مسائل و مشکلات مربوط به محیط کاربری قابل پیش بینی نبوده و انجام آزمون با تعداد محدودی از کاربران ، پایایی ندارد.
طراحان باید وب سایت خود را هر هفته یا هفته ای دو بار تست کنند. هر چه پروژه طراحی شما بزرگتر باشد ، شما باید آزمایش ها و تست های بیشتری را انجام دهید. به طور کلی در یک فرآیند ، تعداد کاربران باید بین 50 تا 100 باشد. البته این تعداد نسبت به اندازه پروژه ، بیشتر هم می شوند.
برای این که طراحی موفق داشته باشید ، باید طراحی های خود را مورد بررسی قرار دهید. شما می توانید برای داشتن یک ارزیابی درست ، تعداد مشاهدات خود را محدود کنید و توجه وب سایت خود را به سمت کاربران خود سوق دهید.در نتیجه باید به این نکته توجه داشته باشید که شما باید بارها و بارها طراحی وب سایت خود را مورد تست و بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که برای تست وب سایت خود ، نباید هیچ پارامتری را حذف کنید. بلکه باید به خوبی با آن ها کار کرده و از کار با آن ها لذت ببرید. همیشه پارامترهای کاری خود را مدنظر داشته باشید. چرا که برای کار شما بسیار مهم هستند. برای ارزیابی وب سایت خود ، بهتر است که بر روی پارامترهایی تاکید کنید که با شکست مواجه شدند. شما نباید آن ها را تغییر دهید.بلکه باید بر روی آن ها کار کنید تا پارامترهای وب سایت خود را بهبود بخشید. الان وقت آن رسیده تا به مرحله بعد بروید و طراحی وب سایت خود را توسعه دهید.
نتیجه گیری
قابلیت تست و آزمایش وب سایت ها برای توسعه محیط کاربری بسیار مهم است و طراحان با انجام این کار می توانند طراحی موفقی از وب سایت خود داشته باشند. اگر قرار است که وب سایت ساده ای طراحی کنید ، نیازی به سرمایه گذاری آنچنانی ندارید. اما من خودم به شخصه ، برنامه های موبایل را همیشه آزمایش می کنم. چرا که موبایل ها برنامه های بسیار پیچیده ای دارند.
تست و آزمایش وب سایت، هزینه ای در بر ندارد و اگر شما احساس می کنید که باید وب سایت خود را با مقیاس کوچکتری تست کنید ، می توانید از دوستان خود کمک گرفته و خیلی ساده و ارزان ، وب سایت خود را مورد آزمایش قرار دهید.
در آخر می توان به این نتیجه رسید که قابلیت تست وب سایت ها به روش های مختلفی صورت می گیرد و شما می توانید بهترین روش را برای آزمایش وب سایت خود انتخاب کنید. البته قبل از این کار ، به اهداف طراحی وب سایت خود توجه داشته باشید. افراد فکر می کنند که تست وب سایت ها خیلی سخت است ، اما زمانی که کار آن ها جلو می رود ، متوجه می شوند که به راحتی می توانند وب سایت خود را تست کنند. اگر شما در وسط کار طراحی خود هستید ، شک نداشته باشید که می توانید آن را به پایان رسانده و باید برای توسعه کار طراحی سایت خود ، آن را مورد ارزیابی و تست قرار دهید. من قول می دهم که شما می توانید محیط کاربری و وب سایت خود را به خوبی توسعه دهید.