برخی مردم فکر می کنند که تست طراحی سایت بسیار هزینه بر و پیچیده است و به این ترتیب است که تست طراحی سایت برای اندک پروژه های طراحی وب سایت به کار می رود و تنها به پروژه های اختصاص دارد که دارای بودجه بالا و برنامه ریزی زمانی وسیعی می باشند. این مورد اصلا صحیح نیست. تست طراحی سایت ماهرانه تنها باعث هدر رفتن منابع می شود. نتایج فوق العاده از تست طراحی سایتی حاصل می شود که تنها با 5 کاربر انجام می شود و با هر بودجه ای که دارید، سازگاری دارد.
در تحقیقات اولیه، TOM LANDAUER و من، شمار مشکلات و عیب های یافت شده در طراحی سایت را در طول تست طراحی وب با N کاربر به این ترتیب نشان دادیم:
N (1-(1- L ) N )
جایی که N شمار کلی معایب و مشکلات یافت شده در طراحی می باشد، L تنها بخشی از مشکلات در طراحی سایت در حین انجام تست با یک کاربر می باشد. میزان معمولی برای L حدود 31 درصد می باشد، این میزان در طول مطالعات ما روی تحقیقات بسیار حاصل شده است. رسم منحنی برای این L=31% به این ترتیب می باشد:
همزمان با اینکه داده هایی را از تست طراحی سایت با یک کاربر به دست می آورید، دیدگاه ها و بینش شما از طراحی هم افزایش می یابد. نتیجه متفاوت میان صفر و شمار حتی اندکی بالاتر در نمودار بالا بسیار حیرت انگیز است.
زمانی که با کاربر دوم تست طراحی وب سایت را انجام می دهید، متوجه خواهید شد که این شخص همان کاری را انجام می دهد که شخص اولی انجام می داد. اشخاص بسیار نسبت به یکدیگر متفاوت می باشند، از این رو همیشه موردی وجود دارد که کاربر دوم انجام می دهد که شما در عملکرد کاربر اول مشاهده نکردید. از این رو است که کاربر دوم بینش و فهم در طراحی سایت را اضافه می نماید، اما نه به اندازه کاربر اول.
کاربر سوم موارد بسیار را انجام می دهد که شما با کاربر اول و دوم تجربه کرده اید و حتی شما برخی موارد را دوبار خواهید دید. به علاوه، کاربر سوم حتما اندک داده ای جدید را مهیا می نماید، حتی اگر به میزان و وسعت کاری که کاربر اول و دوم انجام می دهد، نباشد.
هم چنان که با کاربران بیشتر و بیشتر این تست طراحی سایت را انجام می دهید، موارد کم تر و کمتری یاد می گیرید، زیرا شما بارها و بارها موارد تکراری را مشاهده خواهید کرد. نیاز نیست که موارد تکراری را مدام مشاهده کنید. شما انگیزه بیشتری می یابید تا به عقب برگشته و طراحی وب سایت مجدد انجام داده و مشکلات و عیب آن را رفع نمایید.
بعد از تست طراحی سایت با پنجمین کاربر و یا حتی بیشتر، خواهید دید که شما تنها وقت خود را صرف مشاهده کردن یافته های تکرای می کنید و مورد جدیدی را درباره طراحی سایت یاد نمی گیرید.
تکرار در تست طراحی سایت
منحنی به وضوح نشان می دهد که شما نیاز دارید تا همره 15 کاربر، تست طراحی سایت را انجام دهید تا تمامی مشکلات در طراحی وبسایت را کشف کنید. اما چرا من تست طراحی سایت را با تعداد نفرات کمتری پیشنهاد می دهم؟
دلیل اصلی این است که می توانید با یک بار هزینه تست های کوچکی برای طراحی وب سایت انجام دهید، این مورد بسیار روش متناسب تری از انجام تنها یک تست با یک بار هزینه کردن می باشد. اجازه دهید تا این گونه تصور کنیم که شما برای تست طراحی سایت با 15 کاربر، منبع مالی کافی دارید. خوب است. می توانید این بودجه را روی سه تست و هر تست با 5 کاربر در نظر بگیرید.
شما می خواهید تست طراحی سایت های متعددی را برگزار کنید، زیرا هدف اصلی این تست ها، بهبود طراحی است نه اینکه نقاط ضعف را تشدید کنیم. بعد از انجام تست طراحی سایت با 5 نفر، 85 درصد از مشکلات در طراحی سایت خود را در می یابید، شما امکان دارد تا بخواهید که این مشکلات را در طراحی سایت مجدد رفع نماید.
بعد از این که طراحی سایت جدید را ساختید، شما نیاز دارید تا دوباره این طراحی وب سایت جدید را تست نماید. اگرچه که گفته بودم در طراحی مجدد، مشکلات یافت شده در تحقیقات اول باید رفع گردد اما حقیقت این است که شما فکر می کنید که درطراحی جدید بر مشکلات تسلط یافته است. اما از جایی که هیچ کس نمی تواند یک رابط کاربری بی نقصی را طراحی کند، تضمینی وجود ندارد که طراحی جدید، در حقیقت همه مشکلات را حل نماید. تست طراحی سایت ثانویه کشف خواهد کرد که آیا رفع مشکلات کار ساز بوده است یا خیر. هم چنین، در ساخت طراحی وب سایت جدید، همیشه ریسک کشف مشکل جدید وجود دارد، حتی اکر مشکل های قدیمی حل شده باشد.
هم چنین، تست طراحی سایت دوم با 5 کاربر باعث می شود تا 15 درصد مشکلات در طراحی سایت را کشف کنیم که در تست طراحی وب سایت اولیه یافت نشد.
سرانجام، تست طراحی سایت ثانویه می تواند برای برگزاری تست عمیق تر و دقیق تر روی ساختارهای پایه طراحی وب سایت انتخاب شود تا مشکلاتی نظیر ساختار اطلاعاتی، وظایف و عملکردهای جاری، و رفع نیازهای کاربران در طراحی سایت مورد ارزیابی قرار گیرد. این مسائل مهم در مطالعات و تست طراحی سایت اولیه که کاربران با مسائل پیش پا افتاده رو به رو هستند و نمی توانند عمیق تر روی طراحی وب سایت تمرکز کنند، پنهان می شود.
از این رو، تست طراحی وب سایت ثانویه هم می تواند کیفیت تست طراحی وب را بالا ببرد و هم به بینش و درک بیشتر در طراحی سایت کمک می کند. تست طراحی سایت ثانویه همیشه ما را با مشکلات جدید در طراحی رو به رو می سازد که باید در طراحی وب سایت مجدد رفع گردد. البته شاید باز هم بعد از تست ثانویه طراحی سایت تمامی مسائل رفع نشده باشد و نیاز به تست طراحی سایت سوم باشد.
تجربه کاربری توسط 3 تست طراحی سایت با 5 کاربر بسیار بهبود می یابد و این امر نتایج بهتری را در بر دارد تا اینکه یک تست کلی از طراحی وب سایت را با 15 نفر انجام دهیم.
چرا نباید تست طراحی وب سایت را تنها با یک کاربر انجام دهیم؟
شاید شما فکر کنید که 15 بار تست طراحی سایت با یک کاربر می تواند بهتر از 3 بار تست طراحی سایت با 5 کاربر باشد. نمودار در تصویر بالا نشان می دهد که ما موارد بیشتری را از نفر اول در تست طراحی سایت نسبت به نفرات بعدی فرا می گیریم، از این رور چرا این روند را ادامه ندهیم؟ به دو دلیل:
- همیشه ریسک گمراه شدن در تست طراحی وب سایت توسط رفتارهای ساختگی یک شخص وجود دارد. حتی 3 کاربر به اندازه کافی برای درک تنوع رفتاری و بینشی افراد و اینکه چه مواردی میان آن ها مشترک است و چه مواردی میان آن ها منحصر به فرد است، کفایت می کند.
- نتایج حاصل از آنالیز تست طراحی وب سایت با 3 تا 5 کاربر بسیار بهینه می باشد، البته بستگی به سبک تست طراحی وب سایت نیز دارد. همیشه هزینه های اولیه ثابتی در برنامه ریزی و اجرای یک تست طراحی وب سایت وجود دارد: می توانیم این هزینه ها را میان انجام تست های مختلف با افراد گوناگون تقسیم کنیم.
زمانی که با کاربران بیشتری در طراحی سایت خود رو به رو هستید
زمانی که یک طراحی سایت دارای شمار مخاطبین و کاربران بسیار بالایی می باشد، شما به انجام تست طراحی سایت با افراد بیشتری نیاز دارید. این مورد باید به گونه ای باشد که انجام و روال تست برای هر گروه از کاربران یکسان باشد.
برای مثال، اگر یک طراحی سایت دارید که هم توسط والدین و هم توسط کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، این دو گروه از کاربران قطعا رفتارها و عملکردهای متفاوتی خواهند داشت که اهمیت تست طراحی سایت را میان دو گروه را به طور واضحی مشخص می سازد. این مورد برای سیستم طراحی سایتی که روی خرید و فروش محصولات و سرویس های خود تمرکز دارد، نیز صدق می کند.
حتی زمانی که گروه های کاربران یک طراحی سایت متفاوت باشند، اما هنوز هم شباهت هایی میان این دو گروه وجود دارد. تمامی کاربران انسان و جزو مردم هستند. خیلی از مشکلات در تست طراحی سایت به روش پایه ای مربوط می شود که مردم با این طراحی وب تعامل می یابند و هم چنین از تاثیری که این کاربران از طراحی وب سایت های دیگر می گیرند، نیز بستگی دارد.
در تست طراحی سایت با کاربران از گروه های مختلف، شما نیازی ندارید تا افراد زیادی در تست طراحی سایت خود به کار گیرید، زیرا شما می توانید یک تست طراحی را با چند نفر از یک گروه از این کاربران انجام دهید. انجام مکرر این تست ها باعث می شود تا نتایج بهتری را از هر گروه به دست آورید. من پیشنهاد می کنم که:
- اگر طراحی وب سایت تان دارای مخاطبین در دو گروه متفاوت است، تست طراحی وی سایت را با 3 تا 5 کاربر از هر گروه انجام دهید.
- اگر طراحی سایت تان دارای 3 گروه از کاربران و یا حتی بیشتر می باشد، تست طراحی وب سایت را با 3 کاربر از هر گروه انجام دهید.
شما همیشه حداقل به 3 کاربر در تست طراحی سایت خود نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید که تنوع رفتاری کاربران خود را در این تست ها پوشش می دهید.