یکی از ویژگی هایی که یک طراحی خوب لوگو می تواند داشته باشد ، معنای پنهان شده آن میباشد.
به خاطر دارید آخرین باری که لوگویی را دیدید که واقعا توجه شما را به سمت خود جلب کرد؟ من در این مقاله طراحی سایت ، توجه شما را به لوگوی یک کیک جلب می کنم.
خیلی از مقالات در راستای موضوع وب تغییر نموده است ، اما بسیاری از آن ها فکر می کنند که معنای پنهانی و ضمنی ، یک فضای منفی در طراحی ایجاد می کند که البته این موضوع صحت ندارد.
در این مقاله از سلسله مقاله های طراحی سایت که در شرکت طراحی وب سایت اطلس وب برای شما تهیه و تنظیم شده است قرار است تا شما را با این مفاهیم آشنا نموده تا در نهایت در طراحی های لوگوهای شما تاثیر مثبتی داشه باشد.
البته معنای ضمنی، در طراحی ها خیلی بیشتر از جنبه های منفی وجود دارند. این ، مفهوم واقعی است که تفاوت زیادی را ایجاد می کند.
Heck چیست؟ اجازه دهید تا یک سری مثال به شما نشان دهیم. مطمنا خواندن جزئیات زیر ، شما را به وجد می آورد.
ارکستر سنفونی در لندن
طراحی لوگوی The Partner ،London Symphony Orchestra نمونه بارزی از معنای نهفته در طراحی لوگو می باشد. اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشد این است که این لوگو ، شامل حروف LSO می باشد و نام اختصاری شرکت است. شما باید تلاش های زیادی انجام دهید تا بتوانید رهبر ارکستر را ببینید که در حال رهبری ارکستر می باشد.
این لوگو یکی از بهترین نمونه هایی است که معنای پنهان را به تصویر کشیده است. این معنا بسیار مهم است. نکته مد نظر ما ، توجه به رهبر ارکستر است که با داشتن ارتباطات مفهومی قوی می تواند با اصل تجارت ارتباط برقرار کند. این ، چیزی است که لوگوی مورد نظر را خاص می کند.

BOSKIN_ROBBINS
Baskin-Robbins سال 1953 تاسیس شد و مفهوم نو آوری را به بازار بستنی آورد. این مسب و کار 31 طعم مختلف بستنی را تولید می کند. این تعداد ، در اصل لوگو نشان داده شده و دقیقا در سمت راست ، بین نام Baskin و Robbins قرار دارد. حقیقت امر این است که این مفهوم تجاری ، به داشتن طعم های مختلف بستنی اشاره می کند که بعدا Ogilvy & Mather نامیده شد.
حالا چرا 31 نوع بستنی؟ این 31 نوع هرروز به بازار عرضه می شوند.
در اواخر سال 2005 ، آن ها 60 امین جشن سالانه خود را برگزار کردند و مجددا مارک جدیدی را طراحی کردند. این لوگوی جدید طراحی و نام 31 از آن برداشته شد. طراحی این لوگو صرفا به خود هویت شرکت بر می گردد. در حقیقت رنگ این لوگو ، صورتی نیست و افراد هرگز نمی توانند عدد 31 را در بین لوگو ببینند.

SUN MICROSYSTEM
Vaughan Pratt ، پروفسور دانشگاه Stanford اوگویی را طراحی کرد که به عنوان بهترین لوگو مدنظر قرار گرفت. این لوگو ، ambigram است ، بدین معنی که شکل آن پر از علامت و نشانه است و شما زمانی که می خواهید آن را بخوانید با جهت گیری های مختلفی بر می خورید. آیا می توانید کلمه ‘SUN” را در لوگو با 4 جهت مختلف ، هجی کنید؟
حتی خود طراح این لوگو نیز چیزی در مورد نماد های آن نمی داند. البته نسخه اصلی این لوگو نارنجی است و با رنگ خورشید هم خوانی دارد. کمی بعد از آن ، Pratt ، رنگ این لوگو ، به ارغوانی و سپس آبی تغییر داد.

AMAZON
Biles در Turner Duckworth این لوگو را طراحی کرد. لوگوی آمازون ، یکی از لوگوهای شناخته شده در وب می باشد و حتی با وجود ترافیک زیاد شبکه ، هرروزه مد نظر قرار می گیرد. اگر این لوگو به صورت استراتژیک نمی درخشید ، مطمنا لوگوی جالبی نمی شد. علامت پیکان در لوگوی آمازون ، عقیده ای را نشان می دهد که بر مبنای آن فروشگاه ها، هرچیزی از A تا Z را می فروشند. این مفهوم بسیار جذاب ، نام تجاری است و حتی تنوع نام زیستی نیز دارد. البته این علامت ، لبخندی را نشان می دهد که زمانی که شما تمایل دارید به صورت آنلاین خرید کنید ، این علامت را می بینید.

Le Tour de France
این نوع لوگوی دست نوشته Le Tour de Franc، دارای شکل دایره ای حرف “R”و "U" می باشد. همانند حالتی است که فردی ، سوار بر دوچرخه است و حرف "O" چرخ های دوچرخه را نشان می دهد. رنگ چرخ ها ، زرد رنگ است. چرا که علامت زرد ، نشانه پیروزی است. در سطح ذهنی ، چرخ زرد نمایه ای از خورشید را به تصویر می کشد و کاملا متناسب با فصل تابستان است.

Sony Vaio
Hanley ، لوگوی Sony Vaio را طراحی کرد که بهترین نمونه از معنای ضمنی و پنهان شده ای است که به کار کامپیوتری اشاره دارد. شاید هم کاملا متناسب با خود کامپیوتر می باشد. قسمت چپ این لوگو ، نماد موجی شکلی دارد که نظریه تکنولوژی قیاسی را نمایان می کند. سمت راست آن ، شامل اعداد 0 و 1 می باشد که به دو رقم اصلی در محاسبات دو دویی ، دیجیتال اشاره می کند.
این لوگو شما را شگرف زده می کند. VAIO ، اختصار کلمات Video Audio Intelligent Organize می باشد.

Toblerone
طراحی معروف ترین شکلات سویسی ، خرس پنهانی را در برف های Matterhorn نشان می دهد. کوه ، در مرز بین سوییس و ایتالیا واقع شده است و این لوگو توضیح می دهد که چرا این کوه این جاست و نقش خرس چیست؟ در شهر Bern بیعت صورت گرفت ، در جایی که Toblerone در آن جا تولید شد. در اصل ، خرس نماد آن شهر است.
حقیقت امر این است که این لوگو ، نام خودش است. نام Toblerone کلمه ای است که از دو واژه گرفته شده و ترکیب نام تولید کننده " Toblerone" با "torrone" ، نوع سنتی شیرینی های بادامی در ایتالیا می باشد. راستی ، این لوگو تکنیک بسیار خاصی دارد که با توجه به آن ، نام های خوب را وارد عرصه تجارت کرده است.

MyFonts
Underware ،بر مبنای نوع استادیوم های هلند طراحی شد و لوگوی MyFont است که متشکل از سنت های زیبایی که به صورت دست نوشته طراحی شده است. در این لوگو، واژه "my" درشت تر نوشته شده است.این لوگو، طراحی بسیار جالبی دارد و معنای ضمنی در آن نهفته شده است. از لحاظ ذهنی ، می توان گفت که شما می توانید با استفاده از their site ، فونت های آن را در دست داشته باشید.
حالا لوگو را بچرخانید. نه ربطی نداشت. فقط جالب و خنده دار بود.

Carrefour
Miles Newlyn ، لوگوی Carrefour را طراحی کرد. این لوگو این ویژگی را دارد که شما فقط و تنها یک بار می توانید آن را ببینید. به ویزگی های این لوگو توجه کنید که در مقالات قید شده اند. لوگوی Carrefour به نوبه خوی بسیار خاص است. حرف "c" در فضای منفی به گونه ای قرار گرفته که دقیقا در مرکز لوگو است و دوباره دیدن آن امکان ندارد.
نکته جالب این نوع مارک تجاری ، این است که از دو علامت پیکان در هر دو طرف ، راست و چپ ، تشکیل شده است و معنای واژگانی این لوگو ، فرانسوی است و به معنی محل تقاطع می باشد. این لوگوی بسیار نمادین ، در بازار های زنجیره ای جذب شد و با توجه به آن ، می توان در محصولات تنوع ایجاد کرد. این لوگوی خاص از رنگ پرچم فرانسه استفاده کرد ، کشوری که در آن جا ، Carrefour تاسیس شد.

FEDEX
Lindon Leader ، لوگوی Fedex را طراحی کرد. در این لوگو شما می توانید علامت پیکان مخفی شده ای را ببینید که به نوبه خود یکی از بهترین لوگو ها می باشد. این طراحی بسیار جالب می باشد ، اما بهترین قسمت آن ، ارتباط ادراکی این طرح با اصل تجارت می باشد. استفاده از خود کلمه Leader ، علامت پیکانی مانندی دارد که نماد سرعت و دقت است و هر دو ویژگی ، ارزش Fedex را حفظ می کنند.

من معتقدم که این لوگو دارای معنای ضمنی و پنهان شده ای می باشد.
نتیجه گیری
همه نمونه های بالا نه تنها فضاهای منفی را نشان می دهند ، بلکه این مفاهیم را در لوگوی منحصر به فردی به تصویر می کشند. به عبارت دیگر ، ایجاد معنای ضمنی و پنهانی ، خود داستانی جالب و جذابی می باشد.