ما می دانیم که تاثیر طراحی سایت روی تجربه کاربران می باشد. اما خیلی از طراحان وب سایت متوجه نمی شوند که طراحی وب سایت می تواند زمانی که بحث ارائه سرویس دهی و کالای جدید می شود، یک استراتژی موثر باشد. در این مقاله که گزیده ای از کتاب در حال انتشار من می باشد "چگونه ایده های خود را روی طراحی وب سایت و یا طراحی محصولات اعمال کنیم"، شما درباره شرکت ها اطلاعاتی کسب خواهید کرد که بر اساس طراحی سایتی که دارند در بازار تجاری خود در کدام بخش قرار گرفتند و چگونه باید طراحی سایت رقیبان را ارزیابی کرد و سطح طراحی سایت خود را ارتقاء داد.
در پایان سال گذشته، بهترین دوست من Jessica با Ben نامزد کرد. از جایی که من یک سخنران در مجالس عمومی بودم، از من خواست تا مراسم ازدواج شان را سرپرستی کنم. من برای احترام به او این پیشنهاد را قبول کردم، اما قبل از این موضوع تجربه سرپرستی یک جشن عروسی را به عهده نداشتم.
من به یاد آوردم که دو نفر از دوستانم چنین تجربه هایی را از پیش داشتند و برای این که در این زمینه مجوز بگیرند، در اینترنت مدارک و اسنادی را تکمیل نموده بودند. من تحقیقاتی انجام دادم و Universal Life Church را بررسی نمودم که دارای رتبه بندی بالا و توصیفات معتبر و مشهوری میان مردم داشت.
من در عصر شنبه برای سمت مسئول برگزاری جشن های عروسی ثبت نام کردم. کل پروسه ثبت نام در این طراحی سایت تنها چند دقیقه طول کشید. به نظر خیلی مدت زمان کوتاهی بود. من عادت کرده بودم که در انجام مراحل اداری و رسمی ساعت ها منتظر بمانم، مدارک زیادی را ارائه دهم و مراحل مختلفی را پشت سر بگذارم. من بلافاصله نگران شدم و فکر کردم که "چه طور ممکن است که پروسه ای ثبت نام "مسئول مراسم ازدواج" تنها در عرض چند دقیقه بیشتر طول نکشد؟"
دوباره چک کردم و دوباره پروسه مورد نظر را تکرار نمودم، من به دوستم که قبلا برای مسئول برگزاری جشن های عروسی ثبت نام کرده بود ایمیل زدم و این سوال را از او پرسیدم و او تایید کرد که این پروسه به همین سادگی صورت می گیرد.
در حالی که این پروسه به نظر بسیار ساده می آمد، همین طور روند زندگی و پروسه کاری مرا ساده ساخت و به من کمک کرد تا به هدف خود دست یابم: مسئول برگزاری جشن های عروسی.
رسیدن به اهداف و احساسات بزرگ و شگرف همان چیزی است که کاربران باید از یک طراحی وب سایت تجربه کنند و مشتاق این طراحی سایت شوند.
The Universal Life Church یک مثال و نمونه بارز از طراحی وب سایتی است که در خلق این تجربه ها برای کاربران سایت خود به خوبی عمل کرد. به عنوان نتیجه، میلیون ها کاربر در اختیار دارد که در طول مدت چند دقیقه می توانند برای مسئول برگزاری جشن های عروسی ثبت نام کنند.
استفاده از طراحی وب سایت برای رقابت کردن با دیگران
مکان قرار گیری در بازار تجاری، پروسه ای از ایجاد یک تصویر و یا هویت یک تجارت در ذهن مردم می باشد. شما می توانید بر اساس عوامل مختلفی موقعیت تجاری خود را بنا کنید: قیمت، طراحی سایت، تبلیغات، انتشارات و رقیبان. ما در این مقاله درباره موقعیت تجاری بر اساس طراحی وب سایت و محصولات و سرویس های آن بحث می کنیم.
تاریخ طراحی سایت در برابر متفاوت بودن طراحی میان رقیبان
در دهه 90 و اوایل سال 2000، مردم طراحی محصولاتی انجام می دادند که بسیار ویژگی های غنی داشت. مهندسان و مدیران طراحی محصول آموزش دیده بودند که یک طراحی محصول باید به اندازه قدرتمند باشد که میزان فروش خود را افزایش دهد.
کاری که واقعا در این شرایط نیاز بود، این بود که کاربر دفترچه راهنمای طراحی محصول را مطالعه کند تا بتواند به درستی از آن بهره ببرد و یا نیاز بود تا برای یادگیری استفاده از این محصولات، کاربران مبالغی را بپردازند. این موارد به این معنی بود که کاربران در آن زمان دارای زمان، بودجه و حوصله بودند. در کوتاه ترین زمان ممکن یک شرکت می توانست به سادگی از محصولات خود فروش هایی را کسب کند، زیرا در آن زمان رقیبان زیادی در بازار وجود نداشت.
در هر صورت، شرکت ها خیلی نتوانستند این شگرد را در تجارت خود پیاده کنند. با ورود طراحی سایت ها و فعالیت های اینترنتی تجارت ها، فروش محصولات و سرویس های یک شرکت به آسانی صورت نمی گیرد. این مورد تنها زمانی اتفاق می افتد که یک تجارت از زمان نیاکان خود ادامه داشته است و دارای مشهوریت زیادی میان مردم می باشد.
چرا؟
زیرا مردم در حال حاضر و در دنیای امروز، از طریق طراحی سایت هایی زیادی که پیش رو دارند، محدوده انتخاب های وسیعی را در بر دارند. به عنوان نتیجه، کاربران پرداخت کردن پول برای یادگیری نحوه استفاده از محصولات را بیهوده می دانند. امروزه، مشتریان تجارت ها نیاز به ابزارهایی دارند تا بیشتر به جستجو بپردازند و تصمیماتی را بگیرند: طراحی وب سایت.
طراحی سایت های Mint.Com و Bizeebee، بر اساس ایده هایی بنا شدند که مردم خواستار راه حل ها و ابزارهایی بودند که بتوانند عملکردهای پیچیده مانند مدیریت منابع مالی و یا تجارت های کوچک خود را اجرا کنند.
مطالعات میدانی: متمایز ساختن Mint.Com توسط ایجاد تجربه کاربری ساده و قدرتمند
Mint.Com زمانی تاسیس شد که Aron Patzer از نرم افزاهای طراحی محصول مانند Quicken و Microsoft Money بسیار خسته شده بود زیرا این نرم افزاها هر هفته، ساعت ها از او زمان طلب می کرد تا عملیات مالی و معاملات را در اکانت های مالی خود دانلود کند و آن ها را بر اساس هدف خود طبقه بندی کند: دانستن این که دقیقا به چه میزان سرمایه و پول دارد.
یکی از اهداف نرم افزار این بود که وظایف پیچیده را به صورت اتوماتیک انجام دهد، اما نرم افزارهای که وی از آن استفاده می کرد، نمی توانستند در اتوماتیک انجام دادن پروسه مدیریت منابع مالی و مسائل اقتصادی عمل کند.
وقتی وی به اندازه کافی در این زمینه کلافه شد، تصمیم گرفت که دیگر این روند را ادامه ندهد! او تصمیم گرفت تا راه حلی را بیابد تا مسائل اقتصادی خود را مدیریت کند.
به این ترتیب یکی از تاکتیک های موفقیت موقعیت تجاری Mint، نوع طراحی خود شد. هر بخش این نرم افزار به گونه ای طراحی شده است که به سادگی انجام پذیرد. Mint می تواند روی داده های مالی و اقتصادی کاربران کار کند و به طور اتوماتیک عملیات و معاملات مالی شان را دسته بندی کند. این مورد تنها چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد و کاربران به راحتی می توانند دریابند که به چه میزان درآمد و پول دارند.
همه ما در تمام تلاش های بازاریابی و تجاری خود باید سعی کنیم تا تفاوت های خود را واضح بیان کنیم تا مشتریان بتوانند پیام و هدف ما را به وضوح دریافت کنند.
مطالعه میدانی: چگونه Olark می تواند مشتریانی را به طراحی وب سایت و یا محصول جذب کند
Olark می تواند گفت و گوی زنده ای را برای تجارت های آنلاین و یا طراحی سایت های تجارت الکترونیک مهیا سازد و به آن ها کمک کند تا فروش خود را افزایش دهند و به راحتی از مشتریان خود حمایت کنند. مانند Mint.Com، کار کردن با Olark بسیار ساده است. تنها یک بخش کد نویسی (ویدجت) وجود دارد که مردم باید از طراحی سایت مذکور دریافت و نصب نمایند.

این ویدجت چت مانند GCHAT از GOOGLE می باشد. این مورد باعث می شود تا مردم با محصولات و سرویس های معتبر و مفید آشنا شوند. اگر این تجربه در OLARK برای شان لذت بخش باشد، به این نتیجه می رسند که محصول مورد نظر به سادگی قابل استفاده است.
در حالی که برنامه چت زنده زیادی در اینترنت موجود است، اما اکثر آن ها برای استفاده سخت می باشند. این گونه برنامه های زمان زیادی را می طلبد و باید اطلاعات زیادی را وارد کنید تا بتوانید شروع به چت کردن کنید.
OLARK می تواند برای اپراتورها (اشخاصی که به پیام ها پاسخ می دهند) جوابگویی و نظارت بر مکالمات با مشتریان وب سایت را به سادگی فراهم کند.
این شرکت روی ارائه اطلاعات درباره محصولات و سرویس های طراحی سایت تمرکز دارد که مشتریان برای آگاهی از آن ها، نیاز به گفت و گوی زنده با طراحی سایت مذکور دارند.
این طراحی وب سایت ها باید در هر ویدجت، لوگو خود را قرار دهند و مشتریان می توانند ویدجت ها را در این طراحی سایت برای خود نصب کنند و به این صورت پروسه مکالمه زنده به راحتی صورت می گیرد.
چگونه می توانید طراحی سایت و یا طراحی محصول خود را متمایز بسازید
در طول سال ها، مردم با رابط های کاربری و تجربه های کاربری زیادی رو به رو شده اند، مخصوصا زمانی که بحث طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن های گوشی همراه می شود. رابط کاربری به موردی مربوط می شود که کاربر سایت با چشمان خود می بیند و تجربه کاربری به چگونگی استفاده کاربر از طراحی سایت و یا طراحی محصول باز می گردد.
برای طراحی یک محصول یا طراحی سایت که دارای یک رابط کاربری و تجربه کاربری مفید باشد، نیاز دارید تا با این مفهوم آشنایی پیدا کنید: ساختار اطلاعاتی و پروسه کاری.
ساختار اطلاعاتی درباره چگونگی سازمان دهی کردن اطلاعات می باشد، به گونه ای که به تصمیم گیری کاربران بسیار کمک کند و تاثیر مفید بگذارد. این مورد مخصوصا در اپلیکیشن های مهمی مانند MINT.COM بسیار اهمیت دارد. ارائه دادن حجم عظیمی از داده ها بدون هدف و بدون سازمان دهی کردن، می تواند کاربر را عصبی و سردرگم کند و برای این کاربران استفاده از این گونه طراحی سایت و یا محصول، هیچ فرقی با اینکه بخواهند به صورت حضوری این عملیات مالی را در بانک ها و شعب انجام دهند، ندارد.
در عوض، MINT.COM عملیات مالی را در شمار زیادی از حساب های تان به صورت اتوماتیک انجام می دهد مانند بانک، کارت اعتباری، وام های دانشجویی و غیره و سپس به طور اتوماتیک یک نمودار دایره ای شکل مانند تصویر زیر را مهیا می کند که تمامی عملیات مالی اعم از هزینه ها (غذا، کرایه و غیره) و سایر دسته بندی ها را مشخص می سازد.

قرار دادن اطلاعات به این روش به کاربر این امکان را می دهد تا انگیزه بالای برای ادامه دادن تعاملات خود با طراحی سایت و یا طراحی محصول داشته باشند. سپس، این کاربران درک بیشتری از عادت های خرج کرد خود به دست می آورند که می توانند تغییراتی در این عادت های خود نیز اعمال کنند.
مهم ترین موردی که می توان از این موضوع به دست آورد این است که MINT زمان زیادی را صرف کرد تا چگونگی ارائه داده ها به صورت نموداری را طراحی کند تا کاربر درک بهتری از اهداف نهایی خود داشته باشد: هدف کاربران این می باشد که دریابند که درآمد شان در چه زمینه هایی صرف و خرج می شود.
اغلب اوقات، مردم فکر می کنند که طراحی سایت و یا طراحی محصولات فقط باید دارای زیبایی باشد. زیبایی و جذاب بودن یک طراحی سایت و یا طراحی محصول بسیار اهمیت دارد، اما موردی که واقعا بیشتر حائز اهمیت می باشد این است که طراحی سایت و یا محصول دارای عملکردها و کاربردهایی مفیدی برای کاربران سایت و یا محصول باشد (طراحی باید به کاربر کمک کند تا وظایفی را اجرا کنند و در نهایت به اهداف خود دست یابند).
توسط نمایش دادن اطلاعات کلیدی (نه تمامی داده ها به صورت کلی)، کمک شگرفی به کاربر می شود تا تصمیم گیری کند و به اهداف خود دست یابد.
زمانی که بحث اطلاعات ساختاری می شود، یک طراح وب سایت و یا محصول باید دقت داشته باشد تا داده هایی را که ارائه می دهد به طراحی سایت و یا محصول بسیار مرتبط و متناسب باشند. طراحی سایت و یا محصول باید دارای اطلاعات مرتب، سازمان یافته باشد و باید به روشی نمایش داده می شود که کاربران بتوانند به راحتی تصمیم نهایی خود را بگیرند.
پروسه کاری در طراحی سایت و یا محصول، مراحل ضروری است که مردم نیاز دارند برای تکمیل کردن یک عملکرد، آن ها را اجرا کنند. بعضی اوقات، کاربران در می یابند که طراحی سایت و یا محصول برای درک و استفاده بسیار سخت می باشد، زیرا طراحی دارای پروسه کاری متناسبی نمی باشد. اگر با یک طراحی سایت و یا محصول رور به رو شده اید و این سوال را از خود پرسیدید "حالا باید چه کنم؟"به این معنی است که در این طراحی، پروسه کاری متناسبی در نظر گرفته نشده است.
جذب کاربران بسیار در پروسه کاری یک طراحی اهمیت دارد، از این رو اولین تاثیری که کاربران از طراحی سایت و یا محصول شما می گیرند، بسیار تاثیر گذار است. اگر کاربران اولین تاثیری که از طراحی سایت و یا محصول می گیرند به این ترتیب باشد:"این طراحی بسیار پیچیده است" یا " این طراحی بسیار وقت من را می گیرد"، آن ها هرگز به طراحی سایت و یا محصول مراجعه نمی کنند.
اگر یک کاربر مراحل زیادی را باید طی کند تا یک عملکرد را در طراحی سایت و یا در محصول مورد نظر انجام دهد، این کاربران به طوری که انتظار دارند نمی توانند از طراحی تجربه کسب کنند.
هدف ما را به یاد داشته باشید: مشتریان باید مشتاق تعامل با یک طراحی سایت و یا محصول باشند.
اگر بخواهیم به این هدف خود برسیم، ما باید باعث شویم تا مشتریان در این طراحی سایت و یا از استفاده از محصول احساس خوبی کسب کنند، به همین دلیل است که باید تجربه خوب و لذت بخشی در استفاده از این طراحی دریافت کنند.
تمرین: انتقاد از طراحی وب سایت و یا محصول رقیبان
هدف: توجه به مواردی و مسائلی که در طراحی سایت و یا محصول رقیبان تان وجود دارد، درک پروسه کاری و اطلاعات ساختاری و زیبایی طراحی و غیره آن ها. درک نقاط ضعف تجربه کاربری/رابط کاربری رقیبان تان می تواند به بهتر طراحی کردن وب سایت و یا محصول شما کمک کند.
راهنمایی: برای درک بیشتر این موضوع، به این سه سری سوال پاسخ دهید:
- چقدر طول می کشد که در یک طراحی سایت ثبت نام نمود؟ تمامی مراحل ضروی برای انجام یک عملکرد به راحتی انجام می شود؟
- بر اساس اولین تعاملات با طراحی سایت و یا محصول، آیا مزیت های این طراحی را درک کرده اید؟ یا احساسا می کنید برای اینکه از این طراحی سود ببرید باید تلاش های زیادی انجام دهید؟
- هم چنان که با طراحی سایت و یا محصول در تعامل می باشید، چه مواردی برای شما مفید و چه مواردی شما را سردرگم می سازد؟
اگر طراحی سایت و یا محصول رقیبی وجود نداشته باشد که بررسی نمایید، از تجربه افراد دیگر استفاده کنید. برای مثال، در BIZEEBEE، افراد زیادی که من در آن جا با آن ها ملاقات کردم، نشان دادن که چگونه می توانستند روی کاغذ، نرم افزارها، سیستم عامل ها و یا EXCEL تجارت خود را مدیریت کنند. من از این گفته های آن ها برای بهینه ساختن پروسه کاری طراحی خود استفاده کردم، از این رو به راحتی می توانستم مراحل و پروسه های که مشتریان در طراحی انجام می دادند و روش هایی که در تجارت ها و طراحی ها به کار می رفت را به خوبی درک کنم.
از این رو می توانید از تجربه کاربران از طراحی سایت و یا محصول رقیبان تان، برای بهینه سازی هر چه بهتر طراحی تان استفاده کنید.
از این اطلاعات برای بهتر طراحی کردن وب سایت و یا محصول و تجربه کاربری عالی برای مشتریان تان استفاده کنید. در نهایت، تفاوت هایی را میان خود و رقیبان تان ایجاد خواهید کرد.