زمانی که توجه مشتریان به وب سایت تان کاهش می یابد، خیلی سخت است که بخواهید پیام تجارت خود را به آن ها انتقال دهید. حتی اگر بر حسب اتفاق هم وارد وب سایت شما بشوند، ممکن نیست برای مدت زمان طولانی در آن جا بمانند. زمانی که صفحه اول وب سایت به طور نامتناسبی طراحی شده باشد، می تواند ارتباط شما را با مشتریان تان قطع سازد- - به همین دلیل است که ترفند بازاریابی که در این مقاله به شما عرضه می دارم، می تواند همه چیز را تغییر دهد. می توانید به وسیله این ترفند، ویژگی ها و مواردی را در وب سایت خود قرار دهید که باعث می شود تا بازدیدکنندگان و مشتریان به وب سایت شما جذب شوند. این ترفند بازاریابی به قرار دادن صفحه "سوالات متداول" در طراحی سایت، مربوط می شود.
در طول سال ها تجربه ای که در شغل مشاوره تجاری خود دارا می باشم، این ترفند هرگز با شکست مواجه نشده است. شما ممکن است فکر کنید که صفحه" سوالات متداول" یا به اختصار FAQ تنها برای قسمت ارائه سرویس دهی به مشتریان سایت و یا تحویل سفارش به آن ها مربوط می شود. در حالی که FAQ در این قسمت ها نیز استفاده می شود، می تواند راه ساده ای برای هدایت بازدیدکنندگان به قسمت خرید محصولات و سرویس های وب سایت تان باشد همانگونه ای که در طراحی سایت فروشگاهی آن را در نظر گرفته بودید.
لینک FAQ مانند یک پرچم قرمز می باشد که مشتریان سایت را به سمت خود جلب می کند و آن ها را ترغیب به کلیک کردن روی آن می کند. می توانید FAQ را در منو جستجویابی اصلی تان قرار دهید- البته آن را در دیگر قسمت های صفحه اول سایت (HOME) هم می توانید قرار دهید. از همه مهم تر، می توانید این FAQ ها را در کنار محصولات و سرویس های سایت خود نمایش دهید.
در این مقاله طراحی سایت توصیه هایی وجود دارد تا بتوانید بهترین صفحه FAQ را در طراحی وب سایت خود بسازید تا بتوانید مخاطبین و مشتریان زیادی را به تجارت خود جلب کنید.
فراتر از پاسخ دادن به سوالات
خیلی از برند ها در طراحی سایت شان از این صفحات FAQ برای پاسخ دادن به سوالات استفاده می کنند، اما می توانید از این بخش برای شروع مکالمه و گفت و گوی خود با مشتریان نیز استفاده کنید و نگرش و دیدگاه های خود را واضح تر به آن ها توضیح دهید.
برای مثال، یک مشتری از یک وب سایتی این سوال را مطرح کرد: "کدام یک از محصولات شما کالری کمتری دارد؟" پرسنل و افرادی که در شرکت اصلی این وب سایت کار می کردند نیز به سادگی به او پاسخ دادند که "محصولی که دارای عصاره هندوانه می باشد، تنها 34 کالری دارد". از این رو آن ها فرصت بزرگی را از دست دادند و داستان و پیام تجارت خود را برای او بیان نکردند. مثلا می توانستند جواب سوال مشتری را این گونه بدهند: "یکی از مزیت های فوق العاده محصولات ما در تمامی عصاره ها این است که شکر و فیبر اضافه ای ندارد! هر طعمی که انتخاب کنید دارای کالری کمتری از نمونه های موجود در بازار می باشد. برای این که به سوال شما پاسخ دهیم، باید اشاره کنیم که محصولی که دارای عصاره هندوانه می باشد، دارای کمترین کالری در میان محصولات وب سایت ما می باشد."
به سوالاتی جواب دهید که می خواهید کاربران و مشتریان سایت از شما بپرسند.
بله، شما باید به سوالاتی پاسخ دهید که به طور مکرر پرسیده می شود و یا بسیار برای مشتریان وب سایت، دانستن آن ضرورت دارد. شما می توانید در این بخش FAQ نیز سوالات دیگری بی افزاید که به فروش محصولات و سرویس های تان کمک می کنند و یا برندتان را پررنگ تر می سازند. به سوالاتی پاسخ دهید که فرق شما را با سایر رقیبان تجاری تان مشخص می سازد. هر سوالی را جواب دهید که باعث ترغیب مخاطبین سایت به خرید کردن از وب سایت تان می شود. می توانید بر اساس اهمیت سوال ها، آن ها رده بندی کنید. ابتدا دریابید که کدام سوالات می توانند نظر مخاطبین بیشتری را به شما جلب کنند و باعث می شوند که آن ها در وب سایت شما مدت زمان بیشتری باقی بمانند و برای انتقال پیام به مشتریان وب سایت تان، فرصت بزرگی به شما ارائه می دهند. سپس به این وسیله، شروع به ردیف بندی کردن سوالات و پاسخ های آن ها کنید.
هدایت کردن مشتریان به دیگر صفحات موجود در وب سایت تان
می توانید در پاسخ سوالات، لینک هایی به قسمت های داخلی وب سایت خود قرار دهید که نه تنها باعث افزایش بهینه سازی سایت و بهینه سازی سایت تان می شود، بلکه می تواند باعث ماندگاری بیشتر مشتریان در وب سایت تان شود. از عبارت هایی در پاسخ سوالات استفاده کنید که بتوانند با کلیک روی آن، به محصول مورد نظر خود دست یافته و خرید کنند. از این رو بیشتر مشتاق نوع طراحی سایت و صفحه FAQ شما می شوند.
برای مثال، می توانید این سوال را در بخش FAQ سایت خود بی افزاید: "آیا می توانید نقل قول هایی از مشتریانی که از تجارت و سایت شما راضیت دارند را نشان دهید؟ " و شما پاسخ دهید" چرا که نه، ما عاشق مشتریان خود هستیم و از این که آن ها هم ما را دوست دارند، متشکر می باشیم! در اینجا می توانید گفته های مشتریان پیشین ما را بخوانید" و سپس روی کلمه "اینجا" لینکی به صفحه نقل قول و نظرات مشتریان وب سایت تان قرار دهید.
اثبات کنید و مشخص سازید که شما رهبر و کارشناس متخصص این تجارت و وب سایت می باشید
صفحه FAQ می تواند مکانی برای نوشتن اطلاعات جزئی از تجارت تان باشد، این در حالی است که در این صفحات می توانید خود را یک کارشناس متخصص نیز معرفی کنید. به طور مثال می توانید گفته های خود را با توضیح درباره نقاط قوت تجارت خود شروع کنید و بگویید که چرا محصولات و سرویس های سایت شما در بازار تجاری تان، منحصر به فرد می باشد. شما می توانید پست هایی را که نشان دهنده درجه آگاهی و تخصص شما و جوایزی که در این زمینه شما و یا شرکت تان کسب کرده اید را در صفحه FAQ نیز قرار دهید.