تعداد کاربران آنلاین در وب سایت که به صورت مستمر از موبایل استفاده می کنند ، خیلی بیشتر از کاربرانی است که از کامپیوترهای رومیزی یا همان Desktop استفاده می کنند. کاربران وب سایت ها با توجه به این مسئله، باید طراحی موبایل را به صورت ذهنی انجام دهند. بسیاری از افراد ، تمایل ندارند که یک جا بنیشنند. آن ها دوست دارند تا محصولات و خدمات مورد نیاز خود را خریداری کرده ، روزنامه بخوانند و با افراد در تماس باشند. پس در نتیجه طراحی باید با تجارب کاربران موبایل پیش برود.
در این مقاله از سلسله مقاله های طراحی سایت و بهینه سازی سایت که در شرکت طراحی وب سایت اطلس وب برای شما تهیه و تدوین شده است قصد داریم تا شما خوانندگان و بازدید کنندگان عزیز را با نکات بسیار مهمی که در طراحی وب برای دستگاه های موبایل و تبلت لازم هست را به شما بگوییم تا در نهایت طراحی های مدرن تری را برای طراحی های سایت های خود نیز داشته باشید.
موثرترین روش، برای این که شما به کاربران خود اطمینان دهید که از تجارب خیلی عالی در وب سایت خود، برای آن ها استفاده می کنید، چه روشی می باشد؟ لطفا به منوی موبایل ها توجه کنید. زمانی که کاربران آنلاین در وب سایت با باز کردن منوی موبایل خود ، از دیدن آن لذت می برند، پس در نتیجه به راحتی می توانند مطلب مورد نظر خود را در وب سایت طراحی شده توسط شما پیدا کنند. البته هر چقدر که آن ها در این زمینه تجربی وب گردی بیشتری داشته باشند ، در نتیجه بهتر می توانند به انجام خواسته های خود نزدیک شوند و مطالب و محتویات خود را در وب سایت پیدا نمایند. من شرط می بندم که اگر کاربران وب سایت شما ، تجربه های بیشتری داشته باشند ، به طبع ، به راحتی می توانند با شما ارتباط برقرار کرده و از خواندن مطالب وب سایت شما ، لذت بیشتری می برند.
شما باید دقیقا بدانید که چه طراحی برای منوی موبایل بسیار موثر خواهد بود و کاربران را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. نیاز نیست که از همه پارامتر ها برای رسیدن به تجارب عالی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که فضای صفحه نمایش در وب سایت ، همیشه ، حرف اول را در موبایل ها می زند. پس کاملا عاقلانه راجع به انتخاب نوع منو در موبایل ها ، تصمیم گیری کنید.
جستجو
افراد و کاربران در ب سایت ها کاملا با واژه ی جستجو آشنایی دارند. آنها می توانند با نگاه کردن بر روی صفحه شیشه ای ، بر روی نقطه مورد کلیک کرده و مطلب مورد دلخواه خود را خیلی سریع جستجو کنند. در صفحه نمایش موبایل ها ، شما نمی توانید مثل desktop ، بسیاری از پارامتر ها را در صفحه اصلی وب سایت بگنجانید. چرا که همه ی مطالب وب سایت در صفحه نمایش موبایل شما جای نمی گیرند.
اگر فردی نتواند دقیقا مطلب مورد نظر خود را در وب سایت پیدا کند ، پس به سمت وبسایت شما ( مقالات مربوط به اخبار ویژه ، صفحه محصولات و اطلاعات تماس ) رو نمی آورد. پس شما باید مطالب موجود در وب سایت خود را در اختیار آن ها قرار دهید تا کاربران خیلی سریع بتوانند ، مطلب مورد نظر خود را پیدا کنند.
بهترین کاری که شما باید برای کاربران خود انجام دهید، این است که مطالب را در بالای صفحه نمایش قرار دهید. حال این صفحه نمایش برای موبایل های وب سایت برای برنامه های موبایل ها طراحی شده باشد. شما باید به کاربران خود این اطمینان را بدهید که آن ها به راحتی می توانند ، مطلب مورد نظر خود را پیدا کرده و از آن استفاده کنند.

، در وب سایت طراحی شده خود برای موبایل ، مطالب را در منوی بالا سمت راست قرار می دهد و شما همیشه می توانید منوی اصلی صفحه نمایش را ببینید , و اطلاعاتی که در وب سایت به دنبال آنها هستید را پیدا نمایید. اما linkedln ، در طراحی وب سایت برای برنامه های موبایل، مطالب را در منوی پایین صفحه نمایش قرار می دهد. هدف این دو رویکرد، کاملا یکسان است.
صفحه اصلی
طراحی دیگری که توجه کاربران را از desktop به سمت موبایل جلب کرد ، استفاده از منوی دیگری به نام آیکن صفحه اصلی، (home) در موبایل ها است. بسیاری از افرادی که در وب سایت ها جستجو می کنند ، حال با موبایل یا دستگاه ،با این آیکون ، کاملا آشنایی دارند. آیکن صفحه اصلی ، یک پارامتر نمادین است و کاربران، به خوبی می دانند که چگونه باید از آن استفاه کنند. البته به جز زمانی که آن ها ، آیکن house را با صفحه اصلی در وب سایت اشتباه می گیرند.
آیکن صفحه اصلی (home) ، برای کاربران وب سایت بسیار اهمیت دارد. چرا که آن ها به راحتی می توانند مطالب مفید تر وب سایت و مهمتری را مطابق با هدف خود ، از طریق این آیکن پیدا کنند. همچنین کاربران وب سایت می توانند از طریق آیکون home، به جای تکیه بر لینک های داخل سایت که در صفحه وب گذاشته شده یا در ستون بعدی مقالات قرار گرفته اند ، مطالب با محتوای کامل تری را پیدا کنند.
کاربران برای بهینه سازی سایت و یا سئو اهداف و زمانی که دنبال مطلبی در موبایل خود می گردند و نمی توانند آن مطلب را پیدا کنند ، بهتر است راجع به سایت مورد نظر اطلاعات کافی داشته باشند. زمانی که آن ها تمایل دارند تا برنامه مورد نظر خود را در موبایل ، نصب کنند ، با یک سری پیام های متنی مواجه شده که هشدارها و علامت هایی را برای آن ها می فرستد. این امر باعث می شود که کاربران وب سایت نتوانند با سایت شما ارتباط برقرار کرده و از مطالب وب سایت شما استفاده کنند. در نتیجه سایت شما را رها می کنند.
زمانی که این اتفاق رخ داد و شما مجددا توانستید، آن ها را به وب سایت خود برگردانید ، پس بهتر است کلید home را در اختیار آن ها قرار داده تا بتوانند اطلاعات بیشتری از وب سایت شما به دست آورده و تصمیم بگیرند که آیا این مطالب مرتبط با اهداف آن ها می باشد یا خیر.

وب سایت طراحی شده برای موبایل Albertson، نمونه ای است که از آیکون home برای منوی همبرگر خود استفاده کرده است. حتی برنامه های موبایل ، مثل ، Twitter، نیز از آیکون نمادین home در منوی footer برنامه خود استفاده می کنند.
آیکونی که شما می توانید از طریق این آیکون اطلاعات و مطالب خود را به اشتراک بگذارید
این آیکون هم برای منوی موبایل وب سایت شما بسیار مهم است و شما نمی توانید آن را حذف کنید. آیکن share، بر مبنای داده های کاربران وب سایت است. این آیکون، نه تنها می تواند مسائل اجتماعی را در سایت شما به اشتراک بگذارد و کاربران را ترغیب کند تا به سمت محصولات ، خدمات و مقالات وب سایت شما روی آورند و بیشتر از آن ها استفاده کنند ، بلکه بسیاری از کاربران وب سایت در موبایل را نیز به سمت خود جذب می کند تا مرتبا و از روی عادت از این آیکون استفاده کنند.
به اشتراک گذاشتن مطالب از طریق موبایل ، is even more popular ، محبوب تر از کامپیوترهای رومیزی یا همان Desktop می باشد.
به خاطر همین امر ، منوی وب سایت شما ، باید آیکون share ، ( آیکنوی که از طریق آن می توانید اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید) منحصر به فردی داشته باشد. دقیقا همانند CBS، که به طور خاصی از این آیکون در وب سایت خود استفاده می کند.

رویه هم رفته ، می توان گفت که کاربران وب سایت بیشتر جذب مطالب وب سایت شما می شوند.حیف! اگر مطالب وب سایت شما برای آن ها جذاب نباشد ، مطمئنا آن ها این مطالب را به اشتراک نخواهند گذاشت.
طبقه بندی های مرتبط
اگر شما ، تجارت الکترونیکی دارید و یا وب سایت فروشگاه اینترنتی دارید ، پس نباید منوی وب سایت خود را خیلی کوچک کنید. در عوض باید پیشنهادات متنوعی را در اختیار کاربران وب سایت خود قرار دهید و دقیقا باید با خواسته های آن ها جلو بروید. آن ها بهتر است تا بتوانند با دیدن طبقه بندی های مختلفی از خدمات شما ، خیلی راحت و سریع تر به خواسته های خود در وب سایت شمادست یابند.
به جای اینکه توجه خود را به سمت منوهایی مثل home، درباره ما و تماس با ما ، جلب کنید ، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که فروشگاه های آنلاین نیازی به این منوها ندارند. آن ها در عوض بر روی نیاز های مشتریان و خواسته های خرید آن ها تاکید می کنند.

در مورد منوی طراحی شده برای موبایل JC Penney’s و EB Games ، منوی همبرگر آن ها همیشه باز است و آن ها لیستی از طبقه بندی محصولات خود را در اختیار کاربران قرار می دهند. این منو به افراد کمک می کند تا دقیقا بدانند که کدام محصول را و از کجا در وب سایت شما به صورت کارآمد خریداری کنند.
ارائه یک سری پیشنهاد برای طراحی منوی شما
طراحان وب سایت در بعضی مواقع گول کاربران خود را می خورند. این امر در روند طراحی شما تاثیر گذاشته و انتخاب های زیادی از طراحی منو را در اختیار شما قرار می دهد. وقتی که شما منو ها را برای موبایل ها طراحی می کنید ، بهتر است از منو ها و آیتم های کمتر استفاده کنید. آخرین کاری که باید برای کاربران موبایل خود انجام دهید این است که choice paralysis ها را در اختیار آن ها قرار داده تا آن ها بتوانند به همه منوهای انتخابی شما دسترسی پیدا کنند.
سرعت کار خود را دو برابر کنید . چرا که کاربران وب سایت شما ، خیلی عجول هستند. میزان رضایت آن ها را مورد توجه قرار دهید البته شما آنقدر وقت کافی ندارید که مرتبا جستجوهای آن ها را در وب سایت ها کنترل کنید. اما به خاطر داشته باشید که اگر وب سایت شما نتواند مطالب مورد دلخواه را در اختیار کاربران قرار دهید ، به طور حتم آن ها به سمت وب سایت ها و برنامه های دیگری روی می آورند و تجارت خود را در اختیار آن ها قرار می دهند. اجازه ندهید که رقبای شما به خاطر بهینه نبودن مطالب در وب سایت ، از شما پیشی بگیرند.
موبایل ، دستگاه بزرگ و تاثیر گذاری است و در بین افراد کاربران وب سایت، عالی درخشیده است. شما می توانید با در نظر گرفتن اهداف و نیاز های کاربران خود در وب سایت ، و همچنین انجام خواسته های آن ها با دقت کامل ، طراحی موفقی داشته باشید. زمانی که شما طراحی موبایل را به صورت ذهنی انجام می دهید ، به خاطر داشته باشید که گذاشتن منوهای کوچکتر در موبایل ، بهتر جواب می دهد. هرچه قدر منوهای موبایل کوچکتر انتخاب شوند ، کاربران ، آشفتگی کمتری خواهند داشت. توجه کنید که این نوع تشویش و نگرانی ها ، کاربران را از پای در می آورند. تجربه افراد را هم مدنظر قرار دهید. کاربرانی که تجربه بیشتری دارند ، به طبع می توانند مطالب مفید تر و کارآمدتری را مطابق با خواسته های خود پیدا کنند.