یکی از مهم تریم مسائلی که من می خواهم به شما خاطر نشان کنم این است شما طراحان وب سایت باید در روند طراحی وب سایت خود ، اول کاربران سایت خود را بشناسید. شما می توانید یک درخواست به وکلای میان سن، دانشجویان ترم اولی بفرستید. این افراد هر چیزی را با دیدگاه ، ساختار و ایده خود تغییر می دهند، حتی اگر آن مسئله برای همه یکسان باشد.اما چرا طراحی وب سایت ها ، انقدر متفاوت است؟ آیا درست است که دانشجویان و وکلای میان سال، از سایت های مختلفی استفاده می کنند و وب سایت های متفاوت را ترجیح می دهند؟
برای طراحی سایت خود ، از تجسم فکری استفاده کنید. فرض کنید که یک سری از افراد هرروز از وب سایت شما بازدید می کنند. هرکدام از این افراد شخصیت های متفاوتی دارند و شما باید با بررسی تعداد بازدید و حتی ورژن هایی مورد استفاده آن ها ، رفتار کاربران خود را پیش بینی کنید. ما امروز به شما یاد می دهیم که چگونه می توانید در خیالات خود ، وب سایتی را طراحی کنید و سپس تخیلات و تجسم فکری خود را به واقعیت تبدیل کنید.
برای پیشبرد طراحی خود ، آمار افراد را بگیرید
شما می توانید برای طراحی وب سایت خود از آمار افراد و کاربران وب سایت مثل سن ، جنسیت، قومیت و درآمد استفاده کنید. آیا واقها به پارامترهای دیگری هم نیاز دارید؟ بله، دقیقا همین طور است. شما می توانید این آمار را با تجسم فکری خود تلفیق کنید و آن ها را به واقعیت تبدیل کنید. شما باید در طراحی وب سایت خود ، نام آن ها را سوال کنید و شخصیت آن ها دستتان بیاید. البته نیازی به گرفتن آمار گروهی نیست. تجسم سازی در دنیای طراحی وب سایت ، صرفا به عوامل بالا اختصاص داده نمی شود، بلکه این تجسم فکری باید چند بعدی باشد.
هدف تجسم فکری در دنیای طراحی وب سایت ، اعتبار دهی به تیم خود و افرادی است که راجع به طراحی وب سایت شما تصمیم گیری می کنند.به طور مثال، اگر شما در فکر خود ، جعبه ای را در وب سایت خود طراحی کنید، مطمئن باشید که این جعبه در UI مد نظر قرار خواهد گرفت. مثلا اگر شما در ذهن خود داشته باشید که در وب سایت خود از بنرهای تبلیغاتی استفاده نکنید ، یقین داشته باشید که وب سایت شما ، لینک های ادراکی دیگری را جایگزین خواهد کرد.
شما باید برای طراحی وب سایت خود ، از افراد و شخصیت های حقیقی استفاده کنید. Justin Smith ، طراح شبکه های کارتونی در UX ، یک سری جزئیات در recommends به شما نشان می دهد. شما با استفاده از این جزئیات می توانید به ذهن کاربران خود وارد شده و خواسته ها و علائق و حتی کارهایی که انجام می دهند ، را کشف کنید. Smith ، به شما پیشنهاد می دهد که برای ایجاد تجسم فکری جهت طراحی وب سایت خود ، به نکات زیر توجه کنید:
- برای وب سایت خیالی خودتان، اسمی انتخاب کنید. شما بهتر است که از نام خیلی ساده و شفافی برای وب سایت خود استفاده کنید تا کاربران را به سمت خود جذب کنید. اگر دوست داشته باشید می توانید برای وب سایت خود ، نام مستعاری را در نظر بگیرید. حتی شما می توانید برای هر تجسم فکری خود، اسم مجزایی را بر مبنای specific calls to action ، انتخاب کنید.
- شما می توانید با توجه به عنوان شغلی خود ، اسم خاصی را برای وب سایت خود در نظر بگیرید. جمع بندی مطالب در زمینه کاری خود را فراموش نکنید. به طور مثال Buffer ، داده هایی را در زمینه کاری خود گرد آوری کرد و این اطلاعات را در اختیار کاربران خود قرار دادند. آن ها از این اطلاعات برای طراحی وب سایتی منحصر به فرد استفاده کردند. شما طراحان باید از اجرای قوانین در طراحی وب سایت خود ، غافل نشوید.
- جزئیات شخصی کاربران را به وب سایت خود وارد کنید. افراد و شخصیت های آن ها را روان شناسی کرده و بفهمید که چرا آن ها به سراغ وب سایت شما آمده اند؟ شما باید با شناخت شخصیت افراد ، بفهمید که آن ها از چه چیزهایی می ترسند؟ هدف کابران شما برای استفاده از وب سایت چیست؟ آمار افراد را بگیرید. اما توجه داشته باشید که مسائل روان شناسی صرفا می توانند اختلالات ذهنی افراد را برطرف کنند.
- سطح خوش بینی و بدبینی کاربران خود را مد نظر قرار دهید. شما باید برای پیشبرد طراحی وب سایت خود ، خواسته ها و انتظارات کاربران را مد نظر قرار دهید و وب سایت خود را مطابق با نیاز های آن ها ، طراحی کنید. کاربران خوش بین ، از وب سایت شما انتظار دارند تا به خواسته های آن ها جامع عمل بپوشانید. در حالی که کاربران بد بین و ایراد گیر ، باعث می شوند تا شما طراحان بتوانید طراحی وب سایت خود را بهبود دهید.( آیا شما برای بهبود طراحی خود ، به مقیاس های امنیتی و ارزیابی خطاها نیاز دارید؟)
شما می توانید کاربران وب سایت خود را به دو قسمت تقسیم کنید: کاربران اصلی وب سایت و کاربران فرعی وب سایت. کاربران اصلی وب سایت ، در اصل هدف طراحی وب سایت شما می باشند. بعضی اوقات شما نمی توانید بدون این کاربران روند طراحی خود را پیش ببرید. کاربران فرعی وب سایت ، کاربرانی هستند که ظاهرا برای دریافت سود به سراغ وب سایت شما آمده اند. شما دوست دارید که با این کاربران سایت در ارتباط باشید ، ولی وجود آن ها برای وب سایت شما ، خیلی ضرورتی ندارد. اگر بخواهیم خیلی ایده آل صحبت کنیم ، بهتر است که بگوییم که شما باید برای موفقیت وب سایت خود ، از هر دو کاربر استفاده کنید. البته اگر هدف شما صرفا کسب درآمد است و منابع کمی در دسترس دارید ، بهتر است که فقط بر روی یکی از این کاربران تمرکز کنید.
تا به حال شما طراحی خلاقانه با تجسم فکری خود طراحی کردید. اما توجه داشته باشید که این تجسم فکری شما باید به واقعیت تبدیل شود و شما وب سایت واقعی را طراحی کنید. Jared Spool، پدر طراحی ظاهری وب سایت و سخنگوی معروف UI ، دیدگاه زیر را به شما پیشنهاد می دهد:
ذهنیت طراحی وب سایت خود را صرفا بر مبنای آمارگیری ها و پارامترهای روان شناسی قرار ندهید. در عوض بر روی رفتار کاربران خود تاکید کنید. هرچه تعداد بیشتری از کاربران، از وب سایت شما بازدید کنند ، تصورات ذهنی شما به واقعیت نزدیکتر شده و شما می توانید این ذهنیت و تجسم فکری را در اختیار کاربران وب سایت خود قرار داده و طراحی منحصر به فردی از وب سایت خود ارائه دهید.
بعد از آن ، Spool ، در suggest خود به شما پیشنهاد داد که شما طراحان باید قبل از طراحی وب سایت ، با تیم خود صحبت کنید و از آن ها مشاوره بگیرید. او به این نکته توجه می کند که تیم هایی که طراحی موفق دارند ، می توانند ایده های جالب و موثری را در اختیار شما قرار دهند و شما می توانید با استفاده از ایده های آن ها ، طراحی موفقی از وب سایت خود داشته باشید. البته تیمی که موفق نیست ، مطمئنا نمی تواند هیچ پیشنهاد مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. من به زبان ساده به شما می گویم که هر طراحی می تواند یک ذهنیت کلی از طراحی خودش داشته باشد. هرچه بیشتر یک طراح بتواند ذهنیت خودش را برای طراحی وب سایت به واقعیت تبدیل کند ، مطمئنا تعداد بازدید کنندگان در وب سایت خود را بالا برده و در نتیجه به طراحی موفقیت می رسد.
بهترین راهکار موجود برای تبدیل تجسم ها و ذهنیت های فردی به واقعیت ، استفاده از segmented interviews است. ارتباط با کاربران ، آینده نگری ها و افکار آن ها به شما این توانایی را می دهند تا داده های وب سایت خود را به صورت موثقی گرد آوری کنید. اگر شما به دنبال راهنمای خوبی می باشید ، می توانید به persona template مراجعه کنید.
شواهدی برای نشان دادن قدرت ذهنیت شما برای طراحی وب سایت
آیا نشان دادن قدرت ذهنی خود واقعا لازم است؟ با توجه به 2005 study، Ursula Dantin در دانشگاه آکلند، انجام این کار لازم است. او می گوید که نشان دادن قدرت طراحی وب سایت برای کاربران ، واقعا کارساز و مفید است. Dantin در تحقیق خود، به دو نرم افزار آموزشی اشاره می کند: Cecil ، سیستم مدیریت یادگیری است که برای دانش آموزان و دانش جویان طراحی شده و دیگری ،Turnitin.com وب سایتی است که بیش از هزار موسسه در 50 کشور را به صورت آنلاین پیدا میکند.
تحقیق او به طراحان پیشنهاد می دهد تا همیشه مراقب کارهای طراحی خود باشند. تجسم و ذهنیت طراحی وب سایت در فرآیند طراحی او بسیار مهم است.Dantin ، در تجزیه و تحلیل داده های خود می گوید:
ذهنیت طراحی خود را در نظر بگیرید و از آن برای شفاف سازی فرآیند طراحی وب سایت خود استفاده کنید وب سایت خود را برمبنای ارزیابی UI ،طراحی کنید. استفاده از تجسمات فکری در تلفیق با برنامه های نوآورانه Nielson ، بسیار مفید است و ما دیگر نیازی به برنامه های نرم افزاری نداریم. با توجه به این مسئله ما می توانیم بیان کنیم که استفاده از ذهنیت های طراحی اصلا هزینه ای در بر ندارند و ابزار بسیار ارزشمندی برای ارزیابی قابلیت استفاده وب سایت ها و بهبود آن ها محسوب می شوند.
توجه داشته باشید که تجسم فکری در زمینه طراحی وب سایت ، به تلاش های زیادی نیاز دارد و ما برای رسیدن به موفقیت در طراحی وب سایت خود باید وقت زیادی را برای این تجسمات صرف کنیم . روند طراحی خود را جلو ببریم. با توجه به تحقیقات Dantin، کارشناسان UI، مبنای طراحی خود را بر تجسم ها و ذهنیت های فردی قرار می دهند تا طراحی موفقی داشته باشند.
هنر جذب کاربران
تجسم در طراحی ، تازه شروع کار است تنها یک قسمت از فرآیند توسعه و طراحی وب سایت محسوب می شود. بعد از این که ما آمار کاربران وب سایت خود را گرفتیم و با شخصیت ها و خواسته و انتظارات آن ها آشنا شدیم ، باید به سراغ مرحله بعد برویم.
Alan Klement ، محقق گروه های Rewired به شما توصیه می کند تا با مراجعه به وب سایت turn persona into a character ، موقعیت ها و رویداد های مد نظر خود را خریداری کنید. من با نظر او موافق هستم و فکر می کنم که اگر شما منبع قوی برای جذب کاربران وب سایت ندارید و نمی توانید مطالب جامعی را در اختیار آن ها قرار دهید ، می توانید از مراحل بیشتری برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید. اگر شما نگاهی به مطالب بالا بیندازید ، متوجه می شوید که یک فرد (کاربر) در وب سایت شما کسی است که :
- یک سری انگیزش ، نگرانی و تشویش های خاص خود را دارد
- او رویدادها ی خرید را تجربه کرده و بیشتر به سمت این انگیزش ها رفته و حتی می تواند جذب رقبای شما شود
- او به سمت موقعیت های خرید می رود و زمینه ای را برای پیبشبرد موقعیت های خرید ایجاد می کند.
در نهایت شما می توانید تجسم فکری خود را به کاربران تبدیل کنید. برای انجام این کار باید بیشتر تلاش کنید و از کاربران برای پیشبرد اهداف طراحی وب سایت خود استفاده کنید.