من شما را نمی دانم، ولی من زمانی که به دریافت 5 دلار برای طراحی لوگو فکر می کنم، احساس می کنم اعتبار و درآمدم را زیر سوال برده ام.
شما چطور؟ آیا این کار را انجام می دهید؟ امروز، ما به تمام مسائلی که با لوگوهای 5 دلاری هم برای شما و هم برای مشتریان تان پیش می آید، نگاهی می اندازیم و بررسی می کنیم که چگونه می توانید از دام طراحی های ارزان نجات یابید.
لوگوهای 5$ دالاری را فراموش کنید
یک تحقیقی برای لوگوهای 5$ دلاری انجام دهید و می بینید که چقدر نتایج شان وحشتناک است. وب سایت های زیادی وجود دارند که در ازای 5$، لوگو طراحی کرده و در کم ترین زمان ممکن به شما تحویل می دهند.
حتی فکر کردن به آن، آدم را عصبی می کند. شما برای اینکه حداقل ترین دستمزد را به دست آورید، چقدر تلاش می کنید؟ کمتر از 30 دقیقه؟
در اینجا یک مشکل واقعی وجود دارد: هر زمان که شخصی بتواند یک لوگو در ازای 5$ خریداری کند، ارزش کار هر طراح و هر پروژه ای را پایین می آورد. اخیرا شخصی به من گفته است که میزان دستمزدی که برای طراحی لوگو دریافت می کنم، غیر قابل باور است، زیرا آن ها می توانند چنین کاری را به صورت آنلاین در ازای 5 دلار خریداری کنند ( من مطمئنم که کار من با آن ها در یک رده نیست).
به همان میزان که دستمزدی پرداخت کنید، به همان میزان برای خود و کار خود ارزش قائل می شوید
شما باید برای بحث و گفت و گو با مشتریان آماده باشید. شما باید لیستی از دلایلی را آماده کنید که اثبات کنید که 5 دلار برای طراحی با کیفیتی که به دنبالش می گردند، کافی نیست.
به تصویر بالا نگاه کنید. این تصاویر نتیجه جستو لوگوهای 5 دلاری در GOOOGLE می باشد. آیا دوست دارید که یکی از این لوگوها، برندتان را نمایش دهند؟ ( آیا از اینکه نام خود را در کنار این لوگوها بگذارید، احساس خوبی دارید؟)
همه این موارد به یک ایده ختم می شود: به همان میزان که دستمزدی پرداخت کنید، به همان میزان برای خود و کار خود ارزش قائل می شوید. در این جا مواردی وجود دارد که یک مشتری می تواند از یک لوگو 5 دلاری به دست آورد:
- یک طراحی ساده بدون هیچ تغییراتی. (چه کسی تا به حال مشتریانی داشته است که خواستار تغییرات جدید در طراحی خود نباشد؟)
- فرمت شطرنجی و بی کیفیت. ( همه ما می دانیم که این مورد چه مشکلاتی را باعث می شود.)
- یک ظاهر ارزان و ساده با فونت های استاندارد.
- یک طراحی لوگو با گرادینت ها، سایه ها و اشکال عجیب. ( که احتمالا با نرم افزارهای خیلی ابتدایی طراحی شده اند.)
- اینکه بخواهید مفهوم این گونه طراحی را به مشتریان توضیح دهید، بسیار سخت و غیر ممکن است.
طراحان باید برای گذراندن زندگی شان، درآمد کسب کنند
اگر تمامی این مباحث برای مشتریان کافی نبود تا بدانند چرا لوگو 5 دلاری ایده نامناسبی است، موارد بیشتری نیز برای متقاعد کردن شان وجود دارد. اگر شما این مشکل را با مشتریان خود دارید، مواردی وجود دارد که حتی به عنوان یک طراح وب سایت یا لوگو مستقل می توانید انجام دهید.
مهم تر از همه، شما نیاز دارید که برای گذارن زندگی به عنوان یک طراح، دستمزدهایی را کسب کنید. اگر شما با چنین کارهایی درآمدتان را از دست بدهید، اصلا چرا طراحی می کنید؟ در حالی که شغل طراحی می تواند بسیار جالب باشد، به یاد داشته باشید که خرج هایی هم در زندگی دارید که باید پرداخت کنید. مشتریان باید این موضوع را درک کنند. آن ها که نمی خواهند سرویس و یا محصولات خودشان را به صورت رایگان بفروشند، درست است؟
به قیمت هر پروژه طراحی وب سایت یا لوگو که به مشتری ارائه می دهید، فکر کنید و به یاد داشته باشید که باید هزینه ای را هم پرداخت کنید و به همین ترتیب به این موارد زیر توجه داشته باشید:
- مالیات، بیمه و هزینه های تجاری
- هزینه وسایل طراحی و نرم افزارها
- زمانی برای تکمیل پروژه
- خواسته های اضافی مشتریان مانند نوع فونت مخصوص و غیره.
- دریافت درآمدی که معقول باشد
طراحی را بی ارزش نکنید
شخصا، مشکل من با لوگوهای 5 دلاری این است که طراحی که انجام می دهم و شغلم را بی ارزش می سازد. برخی مشتریان ممکن نیست قادر نباشند که فرق بین لوگو 5 دلاری را با 1000 دلاری تشخیص دهند.
طراحی وب سایتی یا لوگو، یک هنر و یک شغل است. طراحی وب سایت یا لوگو، زمان بر است. نیاز به صبر و حوصله دارد. مهارت های زیادی را می خواهد تا گرد هم آیند تا تبدیل به یک طراحی وبسایت یا لوگو ماندگار شوند که مشتریان بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند.
به این دلیل است که شما هرگز نمی توانید چنین طراحی لوگو 5 دلاری را از من بخواهید. من خیلی بیش تر از این میزان ارزش دارم. همکارانم در حیطه کاری مشابه من یعنی طراحی سایت یا لوگو هم این چنین هستند. و هر زمان که یک شخص این چنین طراحی ها را به مشتریان بفروشد، در آینده خیلی سخت می تواند که در جایگاه یک طراح وب سایت یا لوگو درآمد منصفانه ای کسب کند. فروختن طراحی لوگو در ازای 5 دلار، نه تنها کار کسی که این طراحی را انجام می دهد، بی ارزش می کند، بلکه به طور کلی شغل طراحی وب سایت یا لوگو را بی ارزش ساخته و زیر سوال می برد.
طراحی واقعی و صحیح یک لوگو باید چگونه باشد
طراحی لوگو، زحمت و کار زیادی را می طلبد. در حالی که پروسه ها می توانند برای هر طراح وب سایت یا لوگویی متفاوت باشند، اما همه آن ها اندکی مشابه یکدیگرند ( و البته بیشتر از 30 دقیقه هم طول می کشد):
- مفهوم طراحی لوگو و یا وب سایتی که می خواهد انجام پذیرد بستگی به مفهومی دارد که مشتری برای برند و لوگو خود در نظر می گیرد. هدف آن ها از طراحی لوگو چیست؟ سبک بصری شان چگونه است؟ رنگ، علایم و کلماتی وجود دارند که باید در یک پروژه قرار بگیرند؟
- ارائه ایده های ناب و پیش طراحی های فوق العاده.
- ساخت یک یا دو الگو نمونه برای متقاعد کردن و نشان دادن به مشتری.
- استفاده از یک گزینه منحصر به فرد در طراحی لوگو.
- قرار دادن تغییرات بروز در طراحی لوگو.
- فایل های دسته بندی شده برای مشتری و تحویل لوگو مورد نظر.
نتیجه گیری
به شغل تان افتخار کنید. یک نمونه کاری بسازید که بسیار مشتری را حیرت زده کند. یک زندگی با درآمد منصفانه ای داشته باشید.
به عنوان یک طراحی وب سایت و لوگو، هرگز نمی توانم چنین طراحی هایی را در ازای 5 دلار انجام دهم. طراحی، یک پروسه ای است که نیاز به برنامه ریزی، همکاری و زمان دارد. خوشبختانه این موارد چیزهایی هستند که مشتری وب سایت یا لوگو می تواند درک کند.
طراحی وب سایت مستقل 101، به طراحان وب سایت مستقل کمک می کنند تا عملکرد بهتر و با سرعتی داشته باشند. چه شما یک طراح وب سایت، برنامه نویس وب سایت، نویسنده سایت باشید فرقی ندارد، در هر صورت این توصیه ها برای شما کارساز است و بهتر می توانید حتی از تجارت های کوچک تان، بهترین منفعت ها را کسب کنید.
اگر با خواندن این مقاله شما هم علاقه مند شدید که به طراحی سایت و حرفه و شغل طراحی ذوی بیاورید و آن را به صورت کاملا حرفه ای آموزش ببینید میتوانید هم اکنون در کلاس های آموزش طراحی سایت ما نیز شرکت نمایید. در این کلاس های آموزشی حتی بسیاری از موارد گرافیکی هم به شما آموزش داده خواهد شد.
برای اطلاع از زمان بندی کلاس ها و جزئیات آنها میتوانید از صفحه آموزش طراحی سایت نیز بهره ببرید.