طراحی یک تعامل هیچ گاه آسان نبوده است. این امر آنالیز عمیق و جزء به جزء رفتارها و عملکردهای کاربری و برنامه ریزی دقیق و حساسی را می طلبد. با وجود تکنولوژی ها و الگوهای طراحی تعاملی جدید که پدیدار می شوند، هیچ چیز آسان و ساده پیش نمی رود و این گونه نخواهد بود.
کاربران به سختی توسط تصاویر براق، افکت های شناور و انیمیشن های غیر منتظره، تاثیر می گیرند، اما سختی و دشواری موجود در این جا هم چنان پایدار باقی می ماند- چگونه می توانید یک تجربه کاربری لذت بخش را بسازید که باعث تبدیل میزان مخاطبین به مشتریان شود، در حالی که رضایت کاربران همراه آن نیز جلب شود؟ اگر شما از خطاها و مشکلات رایج طراحی در این زمینه با خبر باشید، کمتر احتمال دارد که به دام آن ها بی افتید.
این امر را برای خود ساده سازید- شما در این شرایط تنها نیستید- در این مقاله مجموعه ای از رایج ترین سوء تفاهم ها و سوء تعبیرها در زمینه طراحی تعاملی در وب سایت ها وجود دارد که دانستن و شناخت آن ها کمک بسیاری به شما می کند تا در انجام آن ها جلوگیری به عمل آورید.
1.اغراق در نوآوری و خلاقیت.
طراحان وب بسیار خلاق می باشند. ما می خواهیم تا خود واقعی مان را از طریق کارها و پروژه های مان در معرض نمایش قرار دهیم. ماه همیشه به دنبال روش های نوآورانه ای می باشیم تا طراحی ها را پایدار بسازیم. در هر صورت، زمانی که بحث IXD می شود، نوآوری همیشه مثبت عمل نمی کند. گاهی اوقات ممکن است برای طراحی سایت شما بسیار نامتناسب عمل نماید. کاربران همیشه مشتاق آشنایی هایی در رابط های کاربری مانند وب سایت می باشند و اغلب به شیوه های خاصی از اجرای عملیات ترغیب می شوند.
RANDY J.HUNT، مدیر طراحی WRSY و ناشر طراحی محصولات برای وب، این موضوع را به صورت شفافی توضیح می دهد: "طراحان توجه کنید: از این که سعی کنید تا به شدت هوشمندانه و باهوش به نظر برسید، ممانعت به عمل آورید و از این کار دست بکشید". در این مقاله، او با جزئیات بسیاری توضیح می دهد که چرا نباید خیلی در زمینه نوآوری و خلاقیت در طراحی وب سایت پیش روید.
وب سایت LOTORAMA را به عنوان مثال مشاهده کنید. به نظر طراحی زیبایی دارد، موزیک آن بی نظیر است، اما با وجود تمام آن توپ های متحرک، کاربر متعجب می شود که باید چه کند. فکر نکنید که من اشتباه می کنم، پروژه بسیار شگفت انگیز و بسیار خلاقانه است، من نیز ایده بازگوشی آن را دوست دارم، اما این طراحی سایت خیلی نمی تواند کاربران را به سمت خود جذب کند.

در این جا مثال دیگری وجود دارد. افراد پشت صحنه پروژه SAFTER ON THE SLOPES با یک وب سایت گرافیکی تعاملی ظاهر شدند که به کاربران درباره خطر ورزش های زمستانی هشدار می دهند. این وب سایت خلاقانه است و به طور همزمان جذاب، جالب و تاثیر گذار نیز می باشد.

-
جستجویابی های گیج کننده.
قانون "خیلی هوشمندانه رفتار نکنید" در ارتباط با جستجویابی سایت ها نیز صدق می کند. برخی طراحان تلاش می کنند تا با استفاده از نام های عجیب و غریب برای صفحات، به نظر اورجینال برسند. برای مثال، وب سایت THE CHIJOFF باعث می شود تا کاربران دقیقا متعجب شوند که چه مواردی را دقیقا دریافت می کنند و چگونه آن ها را به کار می گیرند. اندکی طول می کشد تا دریافته شود که صفحه CO-CREATE همان صفحه SERVICES می باشد. و سپس بعد از خواندن در طول تمام صفحه، کاربر هم چنان تعجب می نماید که باید چه کند... در انتهای صفحه نیز یک فرم کوچک برای ثبت نام به منظور دریافت آخرین اخبار و توصیه های مربوط به آن حوزه وجود دارد. در این طراحی سایت هیچ فرمی در صفحه CONTACT وجود ندارد، تنها آدرس ایمیل ها و پستال ها به چشم می خورد. این وب سایت ارتباط برقرار کردن و به کارگیری محتوا را برای مردم سخت ساخته است.

می توانید حدس بزنید که UNIVERSE در وب سایت MAISON MARGIELA برای چه منظوری است؟ این بخش در واقع به صفحه فیس بوک آن ها ارتباط می یابد. چه کسی فکرش را می کرد؟
در مقایسه، وب سایت LEGWORKSTUDIO را بررسی کنید. این طراحی سایت به شدت خلاقانه و غیر عادی است. جستجویابی در این جا، واضح و به دور از هر گونه ابهامی است. هیچ شانسی وجود ندارد تا یک کاربر در این سایت راه خود را گم کند.
-
برهم ریختگی.
در گذشته وب سایت ها سعی می کردند تا هر چیزی که احتمالا می توانند را در قسمت اول صفحات قرار دهند. اما آن روزها به پایان رسیده است، هنوز هم خیلی از طراحی سایت ها در این زمینه مرتکب اشتباهاتی می شوند. به عنوان مثال به این وب سایت فروشگاه اینترنتی نگاه کنید:

طراح این سایت سعی می کند تا با یک ترکیب رنگی ساده ای در این وب سایت پیش رود، اما شمار باکس ها، لوگها و فونت ها در رنگ های مختلف در این صفحه به اندازه کافی یک کاربر را سردرگم می سازد. نوار جستجو این وب سایت متن جذاب و خیره کننده ای در بر دارد "خوب، امروز می خواهید چه کاری انجام دهید؟"، اما نمای و احساس کلی از طرح بندی این طراحی سایت به نظر منسوخ و قدیمی می باشد.
EBAY یکی از فروشندگان اینترنتی می باشد که این کار را به درستی انجام داده است. به جای این که وب سایت خود را با تصاویر محصولات، تبلیغات و انواع مختلف عوامل دعوت به عمل شلوغ نماید، طراحی را ساده و منظم ساخته است، و دقیقا مشخص می نماید که آن ها می خواهند کاربران ابتدا چه مواردی را مشاهده کنند. در این سایت توضیحات واضحی برای این که در مراحل بعدی چه اتفاقاتی می افتد، وجود دارد.

-
کنتراست.
کنتراست یکی از مهم ترین ابزارهای یک سلسله مراتب بصری و جلب توجه کاربران به عوامل مشخصی می باشد. در طراحی سایت، کنتراست تنها در زمینه رنگ ها به کار نمی رود، بلکه در زمینه اندازه، شکل و موقعیت قرارگیری عوامل در طراحی نیز دخیل می شود.
ساده ترین و واضح ترین مثال این وب سایتی است که در تصویر زیر مشاهده می کنید. افراد پشت این سایت در پایداری عوامل به موفقیت دست یافتند، اما نمای کلی پیش زمینه و دکمه ها زمانی که بحث ترتیب و سلسله مراتب می شود، اصلا جذاب و خیره کننده نمی باشند.

حالا سایت قبلی را با این مورد مقایسه کنید. انتخاب رنگ بسیار نزدیک به هم است، اما نتیجه به طور اساسی متغییر است. به علاوه، افکت اسکرولی خلاقانه به آرامی ویژگی های حیرت انگیز محصولات را معرفی می نماید- عوامل منعکس کننده. جالب است، این طور نیست؟

- نادیده گرفتن سبک فرم ها در وب سایت ها.
طراحی فرم یکی از پایه ترین بخش های تجربه کاربری است. هر وب سایت دارای هدفی است- حال اگر این هدف افزایش میزان مخاطبین، فروش مستقیم محصولات و یا مهیا کردن اطلاعات باشد، فرقی ندارد. متاسفانه، طراحی سایت های بسیاری با صفحات هوم خالی و عاری از هر گونه جذابیتی وجود دارند که ترجیح می دهند به شدت کاربران را توسط فرم های بلند و دکمه های دعوت به عمل پیچیده، بی حوصله سازند. مگر این که کاربران دارای انگیزه قبلی قدرتمندی باشند، در غیر این صورت این وب سایت را ترک می کنند.
با وجود راه حل های موثر مانند JCF زمان این رسیده است تا همه چیز را در ارتباط با عوامل پیش فرض فرم از یاد ببریم و به سمت تجربه کاربری موثر و کارآمد پیش برویم.

دیگر مورد آزار دهنده زمانی است که فرم اطلاعات بسیاری را درخواست نماید و یا به خوبی مورد تست و بررسی قرار نگرفته باشد. برای مثال، SKETCHYBUSINESS.IO دارای فرمی است که تمامی جاهای خالی را های لایت و برجسته می نماید، حتی اگر خیلی مورد نیاز نباشند.

اگر به فرم MOSTLYSERIOUS.IO نگاهی بی اندازید، قطعا حالت های فعال و شناور دکمه ها را دوست خواهید داشت. به علاوه، نکته متنی "DON’T BE SHY" یک لحن شوخ طبعانه و شیرینی را به سایت می افزاید.

در نهایت
در تست کردن تنبل نباشید! چیزی که برای شما اهمیت دارد شاید متفاوت از چیزی باشد که برای مشتریان سایت مهم می باشد. در کجای طراحی سایت ارزان کاربران با مشکلاتی رو به رو شده و دچار درگیری می شوند؟ آیا مربوط به جستجویابی، افکت فانتزی منطبق و یا ویدئوهایی با بارگیری طولانی می شود؟ یکی از بزرگ ترین مزیت های تست کاربردی این است که شما می توانید خود را جای کاربران سایت بگذارید، روی نیازها و پیشرفت های شان تمرکز کنید. سعی نکنید تا خلاقیت تان را سرکوب کنید. تنها به یاد داشته باشید که این بازدیدکنندگان سایت ممکن است سردرگم شده و خسته شوند.
بدترین اشتباه IXD که تا کنون مشاهده کرده اید چه بوده است؟ نظرات و داستان های تان را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.