دلایل اینکه صفحات وب سایت شما نمی توانند بازار مورد هدف و مورد نظر شما را به دست بیاورند و یا بازدیدکنندگان را الهام ببخشند تا به مشتریان سایت تان تبدیل شوند، محدود نیستند.
برخی به شما میگویند تا یک طراحی سایت را بسازید و شما این کار را انجام می دهید. آن ها به شما میگویند که اگر وب سایت داشته باشید می توانید مشتریان بسیاری را به دست بیاورید، اما این امر برای شما اتفاق نمی افتد.
من سال ۱۹۹۹ هزاران سایت را بازاریابی و طراحی نموده ام، اما متوجه شدم که بسیار آسان است تا با مشکلات و دردسرهای در این زمینه مواجه شوید. از این رو من از۱۹ دوست خود که در زمینه طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، نوشتن متن سایت، بازاریابی و کاربرد پذیری وب سایت ها تخصص و مهارت دارند، درخواست کردم تا توضیحاتی را درباره اینکه چرا برخی از وب سایت های موفق و برخی ناموفق می باشند، ارائه دهند.
توصیه های آن ها، برنامه واضحی را برای هر کسی که به دنبال راه اندازی یک سایت و یا بهبود صفحات وب سایت کنونی خود می باشد، به وجود می آورد.
- مشکلات را حل کنید.
CHRIS BROGAN، ناشر پرفروش NEW YORK TIMES از 9 کتاب تجاری و بازاریابی می فرماید: "بیشتر وب سایت ها بر اساس اینکه شما چقدر عالی و منحصر به فرد می باشید، نوشته شده اند، شما می توانید چه مشکلاتی را حل کنید. مهارت ها و استراتژی های بهتری را برای تجارت تان می خواهید؟ ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. میبینید؟ این مورد یک چالش است.
- روی نتایج تمرکز داشته باشید، نه روی ویژگی ها.
JACOB CASS که وبلاگ طراحی محبوبی را به نام JUST CREATIVE مدیریت می نماید، می گوید: "به مشتریان واقعی خود مزیت های محصولات و سرویس های تان که برای آن ها امکان پذیر می باشد را توضیح دهید. یک مثال کلاسیک از این امر می تواند دستگاه دریل باشد. مشتریان دریل را نمی خواهند، آن ها میخواهند سوراخی را در دیوار ایجاد کنند. از این رو، روی کیفیت سوراخ هایی که توسط این دستگاه ها ایجاد می شود، تمرکز کنید و برای آن ها واضح و شفاف بسازید که چقدر ایجاد کردن این سوراخ ها توسط این دستگاه آسان و راحت میشود."
- روی مشتریان تمرکز کنید، نه خودتان.
ANN HANDLEY، ناشر مجله پرفروش WALL STREET "وب سایت شما مشتریان بسیاری را برای تان به وجود نمی آورند، زیرا روی شما متمرکز شده است نه مشتریان تان. به جای این که روی کاری که می کنید و چیزی که می فروشید و یا این که چقدر شما شگفت انگیز می باشید، تمرکز کنید، باید توجه تان را روی این امر معطوف کنید که چرا مشتریان تان باید دقت و توجه داشته باشند. چگونه به آن ها کمک می کنید؟ چگونه مسئولیت خود را در برابر آن ها انجام می دهید؟ چگونه مشکلات آن ها را حل می کنید؟ چگونه زندگی آن ها را بهتر، غنی تر/ هوشمندانه تر نمایید؟ این داستان شما است."
- برند خود را بسازید.
DAVID AIREY ناشر پر فروش برندسازی در این باره این گونه می گوید که: "مردم تمایل دارند تا از شما خرید کنند، البته در صورتی که کیفیت آن چیزی که به فروش می رسانید، خوب و عالی باشد و مطابق با کیفیت هویت برندتان باشد. به عبارت دیگر، باید شهرتی را در ارتباط با شرکت، محصولات و سرویس های تان بسازید که بزرگ تر از این موارد باشد. این شهرت می تواند شما را با عظمت جلوه دهد.
- قبل از اینکه نیاز داشته باشید، باید مشتریان خود را بشناسید.
بنیان گذار WORDSTREAM، LARRY KIM: "مردم به صورت تصادفی روی مواردی که در وب سایت تان وجود دارند، کلیک نمی کنند و مواردی را خریداری نمی نمایند. آن ها برندهایی را که دوست دارند و عاشق آن می باشند را استقبال می کنند. بازدیدکنندگان تکراری داری میزان رتبه بندی دو تا سه برابر نسبت به بازدیدکنندگان جدید می باشند (کسانی که به تازگی می خواهند درباره شما اطلاعات کسب کنند). از این رو، روش هایی را بیابید که بتوانید از بازار مد نظر خود اطلاعات کسب کنید، درست قبل از این که تصمیم بگیرید که نیاز دارید تا مشتریان محصولات و سرویس های تان را خریداری نمایند. انجام دادن این امر به نفع شما و تجارت تان خواهد بود.
- به مردم کمک کنید تا شما را بشناسند، دوست داشته باشند و اعتماد نمایند.
LIOR FRENKEL در کتاب خود VALUE FOR MONEY توضیح می دهد: "صفحه هوم سایت شما تنها بخش های شناخته شده را پوشش می دهد و این امر کافی نیست. سعی کردن برای فروختن سریع و شتابزده محصولات و سرویس های تان هیچ نتیجه مثبتی برای تان به همراه نمی آورد. اولین نیاز شما این است که آن ها به شما اعتماد کنند و دوست تان بدارند. شما می توانید با داشتن یک صفحه "درباره ما" شگفت انگیز این کار را انجام دهید، با امکان دادن به آن ها تا شما را در رسانه های اجتماعی فالو کنند و یا در خبرنامه تان اشتراک یابند."
- دلیلی به مشتریان خود دهید تا دوباره به سمت شما باز گردند.
KELSEY MEYER بنیان گذار INFLUENCE & CO: وب سایت شما مشتریان بسیاری را برای تان فراهم نمی آورد، چون شما دلیلی به آن ها نمی دهید تا دوباره به سمت شما باز گردند.
اگر وبلاگ شرکت شما تنها یک بار در هر ماه بروز رسانی شود و شامل اطلاعات بروز شده ای از کارمندان باشد، چرا یک مشتری باید به وب سایت شما هم چنان توجه کرده و باز گردد؟ شما باید با جلب اعتماد آن ها و آموزش این که چرا به سرویس های تان نیاز دارند، میزان تبدیل مخاطبین به مشتریان سایت و تجارت تان را افزایش دهید. روی تولید محتوا در وب سایت تان که به مشتریان واقعی و آینده نگر آموزش می دهد و توجه آنان را جلب می نماید، تمرکز کنید تا دوباره به سمت شما باز گردند.
- جمعیت متناسب و صحیح را به سمت خود جذب کنید.
PAUL JARVIS که محتواهایی را در ارتباط با خلاقیت و تجارت الکترونیک برایNEWWEEK ، FORBES, LIFEHACKER و BUZZFEED FAST COMPANY می نویسد:"اگر افراد اشتباهی وارد سایت تان شدند، هیچ منفعتی برای شما به همراه ندارد. برای مثال، اگر شما تخته مخصوص اسکی را در وب سایت تان بفروشید و مخاطبین تان اهل ورزش نباشند، مطمئن باشید که هیچ درآمدی را به دست نمی آورید."
- افزایش تبدیل مخاطبین به مشتریان
برای کمک به بازدیدکنندگان تا تبدیل به مشتریان شوند، COURTRIGHT DESIGN بنیانگذار KYLE COURIGHT پیشنهاد می کند که بهینه سازی طراحی سایت تان به سوالات زیر از خودتان به خوبی امکان پذیر است:
- آیا فضای کافی برای این امر وجود تا طراحی نفس بکشد؟
- آیا جستجویابی شما به اندازه کافی برای دسترسی و استفاده ساده است؟
- آیا عوامل دعوت به عمل تان استراتژیک می باشد؟
- آیا دکمه های دعوت به عمل تان با پیش زمینه کنتراست مناسبی دارد؟
- آیا عوامل بصری در میان محتواهای متنی بسیاری وجود دارد؟
- آیا وجود نظرات مثبت مخاطبین، تاثیر بسزایی می گذرد؟
- تجربه کاربری را بهبود دهید.
JACOB GUBE وبلاگ برنامه نویسی SIX VERSION را بنیان نهاد، در این باره می گوید: "یکی از بزرگ ترین چالش های ما در زمینه وب سایت این است که زمانی که تلاش می کنیم تا مشتریان بیشتری به دست بیاوریم و دوباره آن ها به سایت بازگردند، تجربه کاربری سایت باید مورد ملاحظه قرار بگیرد. مشکلات تجربه کاربری باید به سادگی مشکل کم سرعت بودن سایت را حل نمایند تا بازدیدکنندگان ترغیب شوند زمان بیشتری را در سایت بگذرانند. برای مثال، AMAZON درآمد خود را تا 1 درصد بعد از کاهش مدت زمان 0.1 ثانیه بارگیری سایت افزایش می دهد. AMAZON 43.7 بیلیون در آخرین ربع سال 2016 به دست آورد. تصور کنید که 1 ثانیه چقدر در میزان کسب درآمد تجارت آن ها تاثیر داشت.
- همین حالا ارزش واقعی را برای خود مهیا کنید.
PIPPIN WILLIAMSON که SANDHILLS DEVELOPMENT, AFFILIATEWP و RESTRICT CONTENT PRO را بنیان گذاری کرد، در این باره می گوید: "همه شرکت ها زمان های بسیاری را صرف برجسته ساختن سایت خود می کنند و گاهی فراموش می نمایند که هم چنان نیاز دارند تا محصولات و سرویس های را ارائه کنند تا ارزش های صحیحی را به مشتریان خود ارائه دارند. همه چیز را در ارتباط با موارد فلشی و بنری فراموش کنید، هم چنین تبلیغات تمام صفحه و برجسته را به دست فراموشی بسپارید. قبل از این که وب سایت تان نادیده گرفته شود، ارزش های خود را به مشتریان ثابت کنید.
- مخاطبین خود را بشناسید.
JEFFREY ZELDMAN بنیانگذار STUDIO.ZELDMAN و A LIST APARAT می گوید: "ممکن است وب سایت تان را برای راضی ساختن مدیریان بسیاری به جای مشتریان بسازید. به این افراد اعتماد نکنید. روی تحقیقات، داده ها و روش های آزمون و خطا حساب باز کنید. طراحی موثر با تحقیقات شروع می شود و با تحقیقات بیشتری نیز کامل می شود و هرگز این تحقیقات و تکرارها، پایان نمی پذیرد.
- ابتدا طراحی را کاربردی و سپس آن را زیبا بسازید.
JULIE JOYCE رسانه LINK FISH را در بر دارد که یک مقاله نویس برای SEARCH ENGINE LAND می باشد. او می گوید: "بسیار ساده است تا چشمان مخاطبین را به وب سایت خود جلب کنید. اما آسان نیست که آن ها را بیش از چند ثانیه در سایت خود نگاه دارید. مسئله اصلی که در این مورد مشاهده کرده ام این است که طراحی مهم تر از کاربردپذیری می باشد. من وب سایت های زیبایی را مشاهده نموده ام که به نظر منحصر به فرد می آیند و به نظر می رسند که مدت زمان بسیاری صرف آن ها شده است، اما حتی نمی توانم صفحه "تماس با ما" یا "منو" اصلی را بیابم.
- "هم کلامی" را در سایت ایجاد کنید.
IAN PAGET طراح هویت برند و بنیانگذار LOGO GEEK توصیه بسیار منطقی را ارائه می دارد: از جای که مغز انسان از طریق موارد بصری هدایت می شود، کلمات برای پردازش، مدت زمان بیشتری را می طلبند. برای این که کاربران در وب سایت تان ساده تر پیش روند، از تکنیکی تحت عنوان "ارتباطات کلامی" استفاده کنید تا مانع پیش روی آن ها نشوید. اگر عنوان صفحه با آن چه در داخل آن می باشد، مطابقت نداشته باشد، تجربه کاربری مشتریان مختل خواهد شد.
- به سرعت پیام خود را به مشتریان منتقل کنید.
UNBOUNCE بنیان گذار OLI GARDNER نسبت به هر کسی که زنده و مرده است، صفحات ورودی وب سایت بیشتری را دیده است: "زمانی که برای مواردی که نیاز دارم در گوگل جستجو می کنم، CONTROL و دکمه فلش پایین و کلیک روی 5 لینک بالا را انتخاب می کنم تا در تب های مجزایی باز شوند. اگر صفحه وب سایت شما به طور مستقیم و بلافاصله توضیح ندهد که چه کاری انجام می دهد، آن تب را بسته و از حافظه و دنیای خود حذف می کنم. این مورد بارها و بارها در روز اتفاق می افتد."
- روی معیارهای صحیحی نظارت داشته باشید.
TOM ROSE سرپرست DESIGN CUTS- جامعه طراحان گرافیکی: "مردم تمایل دارند تا روی معیارهای اشتباهی، مانند ترافیک، تمرکز نمایند. شما باید گذشته وب سایت خود را رها کنید و روی مواردی تمرکز خود را معطوف کنید که جزو بازار مد نظرتان می باشند. مطمئن باشید که به این ترتیب مشتریان بیشتری را به دست می آورید.
- برای مشتریان مشخص کنید که چه کسی مطلع است، بی توجه و آسیب دیده است.
DEREK HALPERN بنیانگذار SOCIAL TRIGGERS: "آسیب دیدگان کسانی هستند که دارای مشکل می باشند و نیاز به راه حل دارند. بی توجه ها و فراموشکاران اشخاصی می باشند که نمی دانند که از مشکل ثابتی رنج می برند. یکی از مشکلاتی که وب سایت های بسیاری دارند این است که تنها در معرض نمایش یکی از این افراد قرار می گیرند، در حالی که باید در دید هر سه نوع افراد قرار بگیرند.
- تنها تمرکز کنید.
PERSON LEE بنیانگذار MILLO: "دلیل شکست بسیاری از وب سایت ها که مشتریانی را به دست نمی آورند، کمبود توجه است. زمانی که مشتریان در وب سایت شما وارد می شوند، شما باید آن ها را بر اساس اهداف خود هدایت کنید که معمولا فروختن محصولات و سرویس های تان می باشد. از این رو از این که آن ها را دعوت کنید تا به خبرنامه تان بپیوندند، شما را در تویتر دنبال نمایند و وبلاگ تان را بخوانند، دست بردارید. همه این موارد، اهداف ثانویه هستند، اما باید بعد از هدف اولیه تان اجرا شوند: تبدیل مخاطبین به مشتریان.
- اجرای وب سایت در گوشی های همراه.
DANN PETTY طراح وب سایت و اپلیکیشن که FREELANCE.TV را ساخته است: دلایل شکست وب سایت به این ترتیب می باشد:
- خیلی روی کلمات کلیشه ای تمرکز می کنید.
- شما روی تبلیغات رایگان متمرکز می شوید: حضور در رسانه اجتماعی.
- شما فراموش می کنید تا یک برند را بسازید.
- هیچ کس نمی داند چگونه سایت تان را بیابد.
آیا همین امروز پیامی را توییت کرده اید؟ آیا پست هایی را در شب گذشته در اینستاگرام منتشر نمودید؟ آیا با صفحه فیس بوک خود همراه می باشید؟ اگر جواب شما حتی به یکی از این سوالات "خیر" می باشد، سپس باید دلیل شکست وب سایت تان را دریابید.