اعداد بسیار قدرتمند می باشند. آنها ساده ترین راه را برای ارتباط دادن یافته های تست کاربردی بودن وب سایت به منخاطبین کلی سایت می باشند. برای مثال، AMAZON .COM حدود 72 درصد از دستورالعمل های کاربردی وب سایت های تجارت الکترونیک را در طراحی خود رعایت کرده است. شاید این موضوع به این معنا باشد که این وب سایت کاربرد بسیار بالایی دارد، اما به یاد داشته باشید که این درصد نشان می دهد که در طراحی سایت نواقصاتی نیز وجود دارد.
بر اساس مقاله هایی قبلی که بیان کردیم هر وب سایت باید کاربرد خود را حداقل 20 درصد در هرسال افزایش دهد، اگر وب سایت شما به این درجه از بهبود و پیشرفت دست نیابد، مطمئن باشید که در میان رقیبان خود با شکست مواجه می شوید و نمی توانید کاربران زیادی را به خود جذب نمایید.
همیشه چالش هایی میان داده های آماری و داده های بینشی (کیفی) وجود دارد. اگرچه اعداد و آمارها می توانند به ارتباط کاربرد وب سایت تان با نیاز های کاربران وب سایت بسیار کمک کند، اما هدف بیشتر تست های کاربردی بودن طراحی سایت این است که طراحی عالی و اصولی ساخته شود، نه این که تنها به نشان دادن اعدادی بسنده نماییم.
بهترین راه افزایش کاربرد طراحی وب سایت این است که به صورت مکرر تست های کوچکی را اجرا نماییم و این امر بهتر از این است که یک بار تست بسیار بزرگی را اجرا نماییم. شما می توانید با به کار گیری 4 تا 5 کاربر و یا شرکت کننده در هر تست طراحی سایت به نتایج شگرفی برسید. از زمانی که کاربران مشکلاتی را شناسایی می کنند، شما باید در طول این پروسه تست به رفع آن بلافاصله بپردازید. شما می توانید دوباره وب سایت را مورد تست و بررسی قرار دهید تا مطمن شوید که مشکل رفع گردیده است.
شاید این گونه تست های کوچک برای شما بینش ها و داده های کیفی را مهیا کند اما به اندازه معیار های طراحی وب سایت نمی توانند موفقیت آمیز عمل کنند. اینکه کاربران طرز فکر خود را با صدای بلند اعلام کنند می تواند به شما کمک کند تا ایده ها آن ها را به طور واقعی درک نمایید و بدانید که باید برای آن ها چگونه طراحی سایت انجام دهید. اما این بیان کردن طرز فکر کاربران سایت نیز باعث می شود تا زمان های بسیاری هدر رود.
از این رو، بهترین روش در این زمینه روشی است که با اعداد و آمارها سر و کار داشته باشیم.
ارزیابی میزان موفقیت
برای آن که معیارهایی برای کاربردی بودن طراحی سایت به دست بیارویم، توصیه می کنم که این تست ساده را اجرا نمایید: میزان موفقیت کاربران سایت. منظورم این می باشد که سعی کنید درصد از عملکردهای کاربران را که به طور موفقی به پایان رسیده اند را مشخص نمایید: این معیار درباره این که چرا کاربران نتوانستند باقی عملکردهای خود را به طور واقعی و تماما تکمیل نمایند و یا چگونه عملکردهای خود را با موفقیت به اتمام رساندند، توضیحی ارائه نمی دهد.
از جایی که آمارهای میزان موفقیت، واقعی هستند و به راحتی نیز به دست می آیند، روش مورد علاقه بسیار ی از افراد می باشد.
میزان موفقیت عملکردهای کاربران برای ارزیابی، بسیار ساده هستند، تنها در این زمینه یک استثنا وجود دارد: چگونه عملکردهای تقریبا موفقیت آمیز را حساب کنیم و باید در کدام دست از عملکردها قرار دهیم، تکمیل شده و یا ناقص؟
به یاد داشته باشید که نباید هیچ عملکردی را به صورت نسبی در این گروه ها قرار دهید، عملکرد موفقیت آمیز، موفقیت آمیز است و عملکرد ناقص، ناقص. هیچ چیز دیگری در این دوسته قرار نخواهد گرفت. ما هیچ گاه موفقیت و یا شکست های نسبی نداریم. اگر به این ترتیب فکر کرده و عمل کنیم، هرگز نمی توانیم به نتایج صد در صدی و صحیحی دست یابیم.
مطالعات و تحقیقات
جدول زیر نشان دهنده داده هایی است که در مطالعات اخیر خود به دست آورده ام. در این پروسه، من یک وب سایت با محتواهای بسیار را مورد مطالعه قرار دادم، و از 4 کاربر خواستم تا 6 عملکرد را در این وب سایت انجام دهند:
عملکرد ششم
|
عملکرد پنجم
|
عملکرد چهارم
|
عملکرد سوم
|
عملکرد دوم
|
عملکرد اول
|
|
S
|
F
|
F
|
S
|
F
|
F
|
کاربر اول
|
F
|
P
|
F
|
P
|
F
|
F
|
کاربر دوم
|
S
|
P
|
S
|
S
|
F
|
S
|
کاربر سوم
|
S
|
P
|
F
|
S
|
F
|
S
|
کاربر چهارم
|
توجه: S= موفقیت، F=شکست، P= موفقیت های نسبی
|
به طور کلی ما 24 تلاش برای اجرای عملکردهایی را در طراحی وب سایت مشاهده نمودیم. از این میان 9 عدد از آن ها موفقیت آمیز و 4 عدد از آن ها تقریبا موفقیت آمیز بودند. برای این وب سایت بخصوص، ما برای هر موفقیت نسبی نصف امتیاز در نظر گرفتیم.
در این مثال، میزان موفقیت به این ترتیب خواهد بود: (9+(4*0.5))/24 = 46%.
به این ترتیب است که می توانید از روش "میزان موفقیت" به خوبی به نتیجه برسید که کاربران در وب سایت تان به چه ترتیب عمل می کنند و میزان پیشرفت و بهبود در وب سایت تان به چه ترتیب می باشد.
البته بیشتر وب سایت ها نیز مانند این وب سایت به میزان موفقیت کمتر از 50 درصد می رسند و این امر نشان دهنده خطا در تجربه کاربری می باشد، زیرا هر کاربری که به تازگی وارد وب سایت می شود، مطمئنا مواردی را به صورت اشتباهی انجام می دهد و با شکست رو به رو می شود.