آیا طراحی سایت شما به اندازه کافی با سرعت بارگیری می شود؟ اگر نه، زمان این است که مواردی که در این مقاله بیان می شود را برای افزایش زمان بارگیری وب سایت تان استفاده کنید.
وب سایت ها باید به اندازه ای سریع باشند که کاربران بتوانند بلافاصله با آن تعامل یابند. هر چه برای بارگیری طراحی سایت زمان به طول بی انجامد، صرفه نظر از نوع ابزاری که کابر وب سایت با آن به وب دسترسی پیدا کرده است، بیشتر کاربر سایت تمایل دارد تا طراحی سایت را ترک کند. از این رو، دقایقی و یا روزها و هفته هایی را روی این امر تمرکز کنید و مواردی که در این مقاله بیان می شود را در طراحی وب سایت خود به کار ببرید تا اطمینان حاصل کنید که وب سایت تان در سطح بهینه و از همه مهم تر با سرعت اجرا می شود.
کاربران واقعا به "سرعت" در تعامل با یک طراحی بسیار دقت می کنند. 13 سال پیش، من یک مقاله ای را تحت عنوان "نیاز طراحی سایت ها به سرعت" نوشتم، که به این موضوع اشاره داشت که چقدر کاربران وب سایت از بارگیری کم سرعت صفحات وب سایت متنفر می باشند و ما در آن مقاله پیشنهاد کردیم که تصاویر را در طراحی وب سایت کوچک بسازید.
امروز، بیشتر مردم به اینترنت پر سرعت دسترسی یافته اند، از این رو ممکن است فکر کنید که زمان دانلود، دیگر یک مشکل اساسی برای کاربردی بودن وب سایت نمی باشد. بله درست است، دانلود تصاویر به ندرت برای کاربرانی که به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند، یک مشکل محسوب می شود (اگر چه تاخیر در بارگیری در ابزارهای گوشی همراه هم چنان رواج دارد). در هر صورت، ویدئو ها، تصاویر، عکس ها، و انیمیشن ها، تمام موارد فوق العاده بصری و نمایشی دیگر می توانند زمان بارگیری را کند تر کنند. (آیا این موضوع برای کاربران مفید است؟ اگر این چنین است، پس پیش روید و اگر این چنین نیست، چرا از این عوامل در طراحی وب سایت خود استفاده می کنید؟ شما باید تمام تصاویر را برای وب سایت تان بهینه سازی کنید. به عنوان یک قاعده کلی، تصاویر باید اندازه کافی داشته باشند و نباید اندازه شان از حد مشخص شده ای تجاوز کند. خیلی زیاده روی نکنید و تصاویر با اندازه های بزرگ را آپلود نکنید).
زمان پاسخگویی وب سایت ها به کاربران مانند همیشه مهم بوده است. دلیل این موضوع هم طراحی وب سایت ریسپانسیو می باشد که یک گرایش طراحی رابط کاربری است که به خوبی می تواند جوابگوی نیاز انسان ها (کاربران) باشد. برای مثال، در مطالعات کاربردی بودن طراحی وب سایتی که اخیر به سرانجام رسانده ایم، شرکت کنندگان از پایین بودن سرعت وب سایت ها شکایت داشتند.
قبل از این که بحث اصلی خود را شروع کنیم، دقت داشته باشید که:
وب سایت شما اغلب اولین ارتباط مشتریان با تجارت شما می باشد. اگر وب سایت تان به سرعت بارگیری نشود، شما مشتریان سایت و تجارت زیادی را از دست خواهید داد. همچنین مرورگرها، وب سایت هایی را در اولویت نتایج خود قرار می دهند که به سرعت بارگیری می شوند. یک وب سایت کم سرعت می تواند در میان حجم کثیری از سایت های مختلف، از دید پنهان شود که به معنای کم دیده شدن نام تجارت و برندتان نیز می باشد. کاربران، وب سایتی می خواهند که به سرعت بارگیری شود و بدون هیچ تاخیری، محتوای وب سایت را به آن ها ارائه دهد. اگر وب سایت شما اندکی تاخیر کند و نیاز کاربران را بر طرف نکند، آن ها وب سایت شما را رها خواهند کرد و ممکن است هم هرگز باز نگردند. هیچ چیزی یک کاربر وب سایت را به اندازه یک وب سایت پر سرعت خوش حال نکرده و ترغیب به بازگشت به وب سایت نمی کند. در طول تمام مراحل طراحی بصری و ظاهری، همیشه به یاد داشته باشید تا درباره رابط کاربری فکر کنید، زیرا وب سایت تان باید پرسرعت باشد و باید مورد رضایت کاربران وب سایت تان قرار گیرد.
سرعت طراحی وب سایت بسیار اهمیت دارد.
طراحی سایت ریسپانسیو بسیار حائز اهمیت می باشد:
- محدودیت های انسان مخصوصا در زمینه حافظه و توجه (که در سمیناری تحت عنوان "توانایی و ذهن انسان ها" در این باره صحبت نمودیم). اگر ما مجبور باشیم تا صبر کرده و اطلاعات بسیاری را در ذهن خود ذخیره نماییم، نمی توانیم به خوبی عمل کرده و نتایج شگرفی را به دست بیاوریم.
- آرمان های انسان. همه ما می خواهیم روی وب سایت ها مانند کامپیوتر ها تسلط داشته و کنترل آن ها را به دست بگیریم. هم چنین، زمانی که شرکت کنندگان به جای این که با یک وب سایت ریسپانسیو رو به رو شوند، مجبور به صبر کردن می شوند و کم سرعت بودن سایت را تجربه می کنند، مطمئنا آن سایت را ناشایست و متکبر می دانند و از این که کنترل شرایط در دست شان نمی باشند، حس خوبی ندارند.
مردم بیشتر تمایل دارند تا با طراحی سایت هایی در تعامل باشند که به خوبی و به راحتی می توانند روی محتواهای آن ها تمرکز کنند و از این که بی اندازه منتظر بارگیری صفحات باشند، متنفر هستند.
در مطالعات و تحقیقات اخیری که روی ذهن انسان ها اجرا نمودیم، از شرکت کنندگان پرسیدیم که درباره وب سایت هایی که در گذشته از آن ها استفاده کردند، چه طرز فکر و نظری دارند. از این رو، پاسخ های شرکت کنندگان بر اساس استفاده سریع از وب سایت ها نبود، بلکه به تجربه های حاصل از آن سایت ها مربوط می شد که به اندازه کافی در ذهن شان باقی و پایدار مانده بود. در چنین شرایطی، اگر از کاربران وب سایت بشنویم که از پایین بودن سرعت برخی از وب سایت ها شکایت دارند، بسیار قابل توجه می باشد. سرعت کم و یا سرعت کند می تواند تاثیری را بر کاربران بگذارد که از دید آن ها، این سرعت کم جزو ارزش های یک برند می باشد که مشتری در وب سایت با آن مواجه می شود. به یاد داشته باشید که تجربه ای که کاربران وب سایت در رویارویی با سرعت وب سایت تان به دست می آورند، بسیار مهم تر از شعارها و تبلیغاتی است که برای برند خود مهیا کرده اید.
در واقع، ما یافته هایی را از تحقیقات مان روی سرعت طراحی وبسایت به دست آورده ایم. زمانی که وب سایت ها کمتر از 1/0 ثانیه برای کاربر بارگیری شده و پاسخگوی نیاز آن ها باشد، روی میزان مخاطبین وب سایت بسیار تاثیر خواهد گذاشت. این مورد در گذشته، حال و آینده فرقی ندارد و همیشه به این ترتیب می باشد. اگر چه افزایش میزان مخاطبین وب سایت بسیار پروسه بزرگ و پیچیده ای می باشد، اما این تاکتیک های بیان شده در این مقاله ساده، اثبات شده، مورد اطمینان و موثر و قدرتمند می باشند که می توانند بسیار کمک کننده نیز باشند. یک یا دو روزی را به این امر اختصاص دهید و ببنید که چه اتفاقی می افتد. شما باید طراحی وب سایتی داشته باشید که از هر لحاظی پر سرعت باشد و بتواند به راحتی بازدیدکنندگان وب سایت را به مشتریان سایت و تجارت تان تبدیل کند. یک طراحی وب سایت جذاب و پر سرعت بسیار اهمیت دارد، اما شما شاید نمی دانید که هدف این طراحی ها چیست: ترغیب کاربران سایت به شرکت در خبرنامه ها، برقرار تماس تلفنی، ملاقات های فیزیکی، ثبت نام در فرم تماس و خرید از سایت. بدون این عملکرد ها، تجارت شما درآمد قابل توجه ای کسب نخواهد کرد. به طور طبیعی، هر چه مخاطبین وب سایت تان این عملیات را انجام دهند، درآمد بیشتری برای تجارت شما مهیا می شود. به یاد داشته باشید که مخاطبین وب سایت برای انجام این عملکردها نیاز به سرعت در وب سایت دارند.
مدت زمان پاسخگویی وب سایت.
در این جا سه مدت زمان پاسخگویی که این روزها بسیار متداول می باشد را بیان می کنیم:
- 1/0 ثانیه می تواند برای کاربر به معنای پاسخگویی با سرعت باشد. این نتیجه حسی است که کاربر باعث به وجود آمدن آن شده است نه کامپیوتر. این سطح از پاسخگویی برای پشتیبانی از حس "ارزیابی و بررسی مستقیم" کاربران وب سایت بسیار ضروری است. حس ارزیابی و بررسی مستقیم به یکی از تکنیک های GUI باز می گردد که می تواند حس کنترل و تعامل یافتن با یک طراحی را در فرد افزایش دهد که مطمئنا به سود تجارت و یا وب سایت می باشد.
- 1 ثانیه می تواند طرز فکر کاربر را بدون تغییر و ثابت نگاه دارد. کاربران وب سایت می توانند تاخیر اندکی را احساس کنند و بنابراین حدس می زنند که کامپیوتر در حال پاسخگویی به نیاز و هدف آن ها می باشد، اما هم چنان حس کنترل روی شرایط را دارند و در این وضعیت اصلا احساس نمی کنند که منتظر مانده اند. این درجه از پاسخگویی طراحی وب سایت برای داشتن جستجویابی خوب، معقول می باشد.
- 10 ثانیه تقریبا می تواند توجه کاربران وب سایت را محفوظ نگه دارد. از 1 تا 10 ثانیه زمانی است که کاربران قطعا از یک کامپیوتر انتظار دارند که این مدت زمان را کاهش دهد و بر سرعت وب سایت ها بی افزایند، اما زمانی نیست که نتوانند روی شرایط حس کنترل نداشته باشند. بعد از 10 ثانیه، آن ها طرز فکر خود را تغییر داده و حس می کنند که نمی توانند روی چیزی کنترل داشته باشند. در این شرایط دیرکرد پاسخگویی وب سایت می تواند اثر سوء بر کاربر وب سایت بگذارد.
تنها چند ثانیه دیرکرد کافی است تا تجربه کاربری نامتناسبی به وجود بیاید. حتی اگر آن ها هم چنان در این پروسه پایدار بمانند و صبر کنند، خیلی سخت است که درک نمایند چه مواردی روی می دهد و آن ها به ندرت حس موفق شدن در اجرای عملکرد خود را در ذهن می پرورانند. بنابراین، با تکرار این تاخیر های کوچک، کاربران در نهایت تسلیم می شوند، مگر این که به شدت به اجرای عملکرد مورد نظر خود مصر باشند. نتیجه؟ شما به راحتی نصف فروش های خود را از دست می دهید، آن هم تنها به این دلیل که برای بارگیری هر صفحه تنها چند ثانیه تاخیر روی داد.
ویجت های فانتزی می تواند سرعت پاسخگویی طراحی سایت را کاهش دهد.
علاوه بر تصاویر بزرگ، عواملی که باعث می شود تا مدت زمان پاسخگویی افزایش یابد، پردازش داده های بسیار پیچیده در سرور، و جود ویجت های فانتزی در صفحات وب سایت می باشد.
در این جا مثالی از تحقیقات Eyetracking که در سمیناری تحت عنوان "دستورالعمل های برتر طراحی تجربه کاربری" اجرا نمودیم، وجود دارد. در نقشه های زیر دو رفتار متفاوت کاربران در یک صفحه سایت یکسان موجود است. این رفتارها در ارتباط با یک ویجت اسلاید شویی می باشد که در بالای باکس زرد رنگی در این وب سایت نمایان می شود و 8 ثانیه طول می کشد تا محتوای خود را به کاربران نشان دهد.
نقشه Eyetracking که دو رفتار متفاوت کاربر را نشان می دهد: نقطه های آبی نشان دهنده جایی که کاربر می نگرد
شرکت کننده در این تست طراحی وب سایت، تعداد دفعات کمتری به باکس زرد رنگ خالی، قبل از دانلود محتوا نگاه کرد و بیشتر وقت خود را در انتهای صفحه گذراند. این کاربر زمانی که تبلیغات در باکس زرد رنگ نمایان شد نیز توجه کمتری به آن قسمت نمود.
کاربر دوم (که در نقشه پایینی در تصویر بالا می توانید ببینید) تا زمانی که 8 ثانیه طول بکشد و محتوا در این باکس زرد رنگ دانلود شود، صبر نمود. از این رو بعد از این که منتظر ماند، اولین محتوایی که با آن مواجه شد، تبلیغاتی که بود که انتظار آن را نداشت (می توانید برای درک بیشتر به تصویر بالا دقت فرمایید).
این اسلاید شود حدود 23 درصد از صفحه وب سایت را اشغال می کند، البته به جز احتساب فوتر که در این جا نمایان نشده است. کاربری که منتظر دانلود محتوا مانده بود، تنها 1 درصد از زمان کلی بازدید وب سایت خود را به این امر اختصاص داد. در مقایسه، کاربری که به محتواهایی که به صورت تصادفی در وب سایت نمایان شده بود، توجه داشت، حدود 20 درصد از وقت خود را به منطقه اسلاید شو اختصاص داد، زیرا تا زمانی که تبلیغات در آن محوطه نمایان شد، به آن قسمت توجه ای نداشت.
شاید 8 ثانیه خلی تاخیر زیادی محسوب نشود، اما به اندازه کافی برای از بین بردن و بی تاثیر کردن تبلیغاتی که تیم طراحی وب سایت مدت ها تلاش خود را روی آن صرف کرده اند، کافی می باشد. اگر آن ها به جای 8 ثانیه در عرض 1 ثانیه با این محتواها رو به رو می شدند، نتایج بهتری برای وب سایت و تجارت مورد نظر حاصل می شد.
دلایل مختلف، تاثیرات مشابه
زمان پاسخگویی برای ایجاد تجربه کاربری متناسب بسیار اهمیت دارد: چه مدت زمان طول می کشد تا یک کامپیوتر برای استفاده کاربر آماده و راه اندازی شود؟ دلیل تاخیر در ارائه محتوا برای کاربران وب سایت اهمیتی ندارد. همه آن ها می دانند و به این نتیجه می رسند که آن ها سرویس دهی ضعیفی را دریافت می کنند که بسیار آزار دهنده می باشد.
تصاویر بزرگ در سال 1997. سرور های کم سرعت و یا ویجت های فانتزی و تزئینی کم سرعت در سال 2010. تاثیرات یکسان. کم سرعت کردن طراحی وب سایت. و در نهایت تمامی این موارد به معنی این می باشد که در میان رقیبان خود شکست خورده اید و وب سایت کم سرعتی دارید که کاربران وب سایت نمی خواهند زمان و تلاش خود را در سایت کم سرعت شما به بطالت بگذرانند.