توانایی برای نظارت بر رفتار کاربران آنلاین، یکی از بهترین پیشرفت های تکنولوژی می باشد که تا کنون در زمینه بازاریابی اتفاق افتاده است. اما، با پیدایش اطلاعات فراوان و جدید، رقابت هایی به وجود آمده است که می تواند مفید و کاربردی باشد.
این موارد بخصوص در بازاریابی و تجارت های B2B صدق می کند. میزان مخاطبین سایت در فرم ها و شکل های مختلفی وجود دارد که درک می تواند بسیار هم پیچیده باشد. از این رو زمانی که بحث نظارت بر مخاطبین وب سایت می شود، انجام عملکردهای با ارزش و سودمند، یک اجبار قطعی می باشد.
در ادامه به اشتباهاتی که در زمینه تجارت های B2B برای نظارت بر مخاطبین سایت صورت می گیرد، می پردازیم که حتما باید جلوگیری شود.
اولویت قرار ندادن نظارت بر مخاطبین وب سایت
این مورد برای خیلی از تجارت های B2B اتفاق افتاده است. هیچ چیز بدتر از این نیست که نظارت بر مخاطبین وب سایت را در آخر لیست الویت های خود قرار دهیم. تفکراتی مانند "تا زمانی که میزان مخاطبین وب سایت خوب است، ما نیز خوش حال می باشیم." و یا " هیچ نظارتی احتیاج نمی باشد، زیرا میزان مخاطبین وب سایت مان به حد نصاب می باشد" و خیلی از تفکرات دیگر، بسیار رایج می باشند. اما این مورد باعث می شود تا این تجارت ها در وهله اول دچار مشکلاتی شوند.
نظارت بر مخاطبین وب سایت به بازاریابان کمک می کند تا بررسی کنند که چه مواردی در چه زمینه هایی، گزینه مناسبی می باشند. این مورد باعث می شود تا تصمیم گیری های منطقی گرفته شود و استراتژی های بازاریابی انتخاب شود که بیشترین بازگشت سود از سرمایه را باعث می شوند. صرف کردن زمان و سرمایه زیادی روی استراتژی های غیر ضروری، می تواند بسیار به ضرر شرکت و تجارت باشد. نظارت بر مخاطبین وب سایت به شما نشان می دهد که شما باید چه مقدار هزینه در چه مسیرهایی صرف کنید تا بهترین نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد.
عدم توانایی تشخیص میان میزان مخاطبین وب سایت و میزان تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان وب سایت
در بازاریابی B2B، قسمت مهم و عمده این می باشد که در مسیر جذب مخاطبین به وب سایت، نقاط عطف زیادی وجود دارد. شما باید سه نوع نقطه عطف را برای افزایش فروش سایت خود در نظر داشته باشید: هدایت بازدیدکننده ناآشنا به وب سایت، ارائه فرصت ها و پیشنهادات و تبدیل این افراد به مشتریان دایمی وب سایت. به یاد داشته باشید که هدایت بازدیدکنندگان به وب سایت تان، آغاز همان تبدیلی است که عرض نمودیم. اما این تبدیل می تواند به معانی زیادی باشد. در این جا ممکن است اشتباهاتی صورت بگیرد. تبدیل بازیددکننده به مشتری وب سایت مانند هدایت بازدیدکنندگان نمی باشد. اما هدایت بازدیدکنندگان ناآشنا بخشی از این تبدیل آن ها به مشتریان سایت می باشد.
نظارت بر مخاطبین وب سایت بر اساس GOOGLE ANALYTICS می تواند شمار کلیک ها در وب سایت و یا مدت زمانی که هر شخصی در وب سایت شما می ماند را باز گو کند. در بازاریابی B2B این موارد اندکی پیچیده تر می باشند. این مورد ممکن است مربوط به پر کردن یک فرم تماس باشد. البته هر گزینه ای باشد فرقی ندارد، در هر صورت می تواند میزان کلیک در وب سایت را برای تان مشخص کند.
اشتباهاتی در پارامترهای UTM
پارامترهای UTM کمک می کنند تا تشخیص دهید مردم چگونه به وب سایت شما راه یافته اند. زمانی که بازدیدکننده به مشتری وب سایت تبدیل می شود، شما می خواهید منبع رجوع آن ها به سایت تان را در یابید. این موضوع، ماهیت نظارت بر مخاطبین در تجارت های B2B می باشد. و پارامترهای UTM این اطلاعات ارزشمند را به شما ارائه می دهند.
اما کمپین های بازاریابی و یا تبلیغات زیادی وجود دارد. از این رو، ممکن است پارامترهای منحصر به فرد زیادی نیز برای انتخاب کردن در رو به روی تان قرار داشته باشد. تنها تصور کنید که چقدر سخت است تا روی ده ها پارامتر منحصر به فرد UTM نظارت داشته باشید. برای اینکه دچار اشتباه نشوید، پارامترهای UTM را با نام گذاری هایی طبقه بندی کنید. این امر باعث می شود تا درک این پارامتر ها برای شما ساده باشد و دریابید که منبع رجوع مشتریان و مخاطبین به وب سایت تان کدام یک هستند. این هدف بازاریابی B2B می باشد.

اهداف ناچیز درباره نظارت بر مخاطبین وب سایت
نظارت بر مخاطبین در تجارت B2B بسیار برای بازاریابان اهمیت دارد، زیرا می خواهند روی تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری وب سایت خود کنترل داشته باشند. از این رو می خواهند میزان فروش وب سایت و درآمد تجارت شان را افزایش دهند.
اما آیا بازاریابان B2B واقعا می توانند روی میزان مخاطبین، با اهداف بی اهمیتی نظارت داشته باشند؟ قطعا. برای مثال، یک شرکت میزان تبدیل بازدیدکننده به مشتریان خود را حدود 000/10 نفر در هر ماه اعلام نمود. این مورد واقعا شمار بالایی است. چگونه به این میزان از مخاطبین سایت رسیدند؟ شاید آن ها به عملکردهای غیر ضروری از مخاطبین سایت توجه نمی کنند، مانند مکث چند ثانیه ای کاربر در یک صفحه از وب سایت. آیا این موارد جزو اهداف شما می باشند؟ این مکث چند ثانیه به معنی تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان وب سایت نمی باشد، زیرا ارزش واقعی را برای تجارت به همراه ندارند.
بازاریابان تجارت B2B باید به چه معیارهایی دقت داشته باشند؟ اشتراکات در رسانه های اجتماعی، ایمیل ها و وبلاگ ها همگی از این دسته از معیار ها می باشند. شما می توانید توسط محتوای سایت نیز روی میزان مخاطبین وب سایت خود نظارت داشته باشید. این موارد هم چنین مشخص می سازد که چگونه مخاطبین را به وب سایت خود جذب نمودید. در مراحل جزئی تر می توانید روی دانلود محتوای وب سایت، ثبت نام ها، پر کردن فرم ها و یا چت کردن ها نیز نظارت داشته باشید.
استفاده کردن از کانال های تبلیغاتی فراوان
حجم زیادی از داده ها می توانند برای بازاریابان B2B مشکل ساز باشند. ممکن است برداشت های غلطی از آن ها بشود که هر کدام به نوبه خود مشکلاتی را به وجود می آورند. انتشارات اشتباه تبلیغات، یکی از این مسائل می باشد. این مورد زمانی اتفاق می افتد که شما از کانال های زیادی استفاده می کنید تا سرویس ها و محصولات وب سایت خود را تبلیغ کنید، بدون اینکه در یابید که مشتریان وب سایت تان بیشتر در کدام کانال ها حضور دارند.
داشتن کانال های بازاریابی فراوان ممکن است به مشکلاتی ختم گردد. این مشکلات در نظارت بر مخاطبین وب سایت شدت می یابد. هیچ کدام از این مشکلات برای بازاریابی B2B متناسب نمی باشد و در این جا دلیل این امر را توضیح می دهیم.
تصور کنید که یک روز، یک بازدیدکننده روی تبلیغی در فیس بوک کلیک می کند. سپس، روز دیگر روی کلمه تبلیغاتی دیگری کلیک می کند. و بعد تبدیل به مشتری وب سایت تان می شود. هر یک از این موارد ممکن است بر اساس نوع تجارت تان روی دهد:
ابتدا، می توانید روی میزان کلیک بر تبلیغات فیس بوک و یا روی میزان کلیک بر کلمات تبلیغاتی نظارت داشته باشید. از این رو، ممکن است دچار اشتباه شوید و یک کلیک را دوبار حساب کنید. زیرا ممکن است بازدیدکننده وب سایت روی دو نوع تبلیغ در دو کانال مختلف کلیک کند که هر دو مضمون یکسانی دارند و شما گمان کنید که دو شخص روی این تبلیغات کلیک می کنند.
شما می توانید از ابزارهای نظیر multi-toch attribution model و یا به اختصار mta استفاده کنید تا از حساب کردن های اشتباهی در امان باشید. شما از هر چند تبلیغاتی که استفاده کنید و در هر کانالی که به کار می برید، توسط این ابزار می توانید نظارت بسیار عالی روی این کانال ها و مخاطبین سایت خود داشته باشید.
همان طور که گفتیم نظارت بر مخاطبین سایت برای طراحی سایت بسیار برای تجارت ها بخصوص تجارت های B2B اهمیت دارد، زیرا باعث می شود تا مدیریت بسیار زیادی روی مخاطبین سایت و تبدیل بازدیدکننده به مشتریان سایت خود داشته باشند. این موارد باعث می شود تا بدانیم که کاربران وب سایت مان از کدام منابع به ما دسترسی یافتند. سپس بعد از دریافتن این موضوع متوجه می شویم که باید روی کدام منابع بیشتر سرمایه گذاری کنیم.
نظارت بر مخاطبین وب سایت یکی از مسائل عمده این روزهای تجارت و بازاریابی می باشد و باعث شده است تا خیلی از بازاریابان دچار اشتباه شوند. اشتباه در نظارت و محاسبه میزان مشتریان وب سایت باعث می شود تا در تصمیم گیری های مان نیز اشتباهاتی داشته باشیم و نتوانیم به درستی مشخص کنیم که وقت و سرمایه خود را بیشتر باید در کدام مسیرها صرف کنیم.
البته در این مسیر ابزارهای زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. محبوب ترین آن ها GOOGLE ANALYTIC می باشد. که هم برنامه های رایگان و هم پرداختی دارد.
با رعایت موارد بالا به راحتی می توانید از اشتباهات متداول در نظارت بر مخاطبین وب سایت مصون بمانید و کمک می کند تا بتوانید برای تجارت خود تصمیم های منطقی و هوشیارانه ای بگیرید.